Maskinerne har udviklet sig ekstremt rent teknisk

Der er gennem de sidste tredive-fyrre år sket nogle enorme teknologiske landvindinger, når det gælder entreprenørmaskiner. Et af de mærker, der har på globalt plan har arbejdet med og mærket udviklingen, er Caterpillar.

- Den første Cat 219 gravemaskine vejede 23 tons og selvom at brændstofforbruget var væsentligt, kunne maskinen på ingen måde følge nutidens maskiners produktivitet, fortæller Bo Mikkelsen, der er produktchef hos den danske importør, Pon Equipment.

- Datidens maskiner var designet til at kunne grave og læsse og intet andet. Maskinerne skulle kunne have lang levetid og kunne arbejde med en forudbestemt skovlstørrelse, fortsætter han.

I 1992 introduceredes Cat 300-serien af gravemaskiner som gav kunderne mulighed for at vælge  opgavebestemt graveudstyr og hydraulik udtag til for eksempel hamre og grabbe. Og i løbet af èt år øgedes markedsandelen fra 18 til 30 procent i Europa, Mellemøsten og Afrika.

- I dag er udviklingen af nye maskiner drevet af helt andre forventninger og opgaver for den enkelte maskine. Det er ikke kun levetiden på maskinen man går op i, men også de totale parametre der er forbundet med ejeromkostningerne i maskinens levetid. Brændstofforbrug, service og ikke mindst levetid på undervognen er afgørende, siger produktchefen.

I dag er Cat-gravemaskinerne designet som redskabsbærere, hvor opgaverne er at grave og læsse, løft og placering af emner, udgravning og finafretning i forbindelse med laser eller gps, opgaver med hydrauliske værktøjer ved nedrivning, boring eller sortering og ikke mindst rotortilt. Og udrustning på maskinerne bliver der mere og mere af:

- Den nye Cat 323EL, som vejer 24.4 tons er udrustet med en ny Cat C6.6 liters motor med aktiv regenerering, det vil sige med både katalysator og partikelfilter for at opfylde de nyeste emissionskrav der i øvrigt stadig ændres til gavn for miljøet. Derudover har maskinen ikke mindre end seks computere der overvåger og kontrollerer funktioner og ydelse i maskinen for at give maskinføreren den bedst mulige funktionalitet og ydeevne. Maskinføreren kan selv lave indstillinger af maskinen og vælge mellem forprogrammeret udstyr således at maskinen sættes op til det aktuelle udstyr eller opgave. Samtidig

med at ejeren får de lavest mulige omkostninger under de givne forhold, siger Bo Mikkelsen.

Lavere forbrug

I 1974 brugte en Cat 219 cirka 23 ltr dieselolie i timen, hvor Cat 323EL årgang 2013 bruger 15 ltr/timen.

- Reduktionen er opnået gennem udvikling af motorer og ikke mindst hydrauliksystemet, som under enhver opgave tilpasser sig og arbejder effektivt i forhold til det, som maskinføreren beder om eller opgaven kræver. Dernæst er design af maskinens graveudstyr løbende optimeret samtidig med at noget så simpelt som skovle over årene designes lettere og i stærkere materialer samtidig med at udformningen er optimeret og der er mere fokus på at have den rette skovl til den enkelte opgave, fortæller han.

Mere på vej

Maskinstyring er et kapitel for sig, og kan i dag fås fuldt integreret i maskinerne. Hermed undgås det, at der graves for lidt eller for meget materiale væk, hvilket ville give øgede omkostninger.

- Udviklingen stopper aldrig, og der kommer hele tidne nye tiltag, som skal gøre maskinerne mere konkurrencedygtige og mere anvendelige for entreprenøren, der jo også har en presset hverdag, med opgaver der skal løses til tiden og budgettet, siger Bo Mikkelsen.

• Licitation, maskiner

• gravemaskine