Levende soyalys

Vælg sunde levende lys lavet af soya

I mange år har vi brændt stearinlys i store mængder for at optimere hyggen og skabe optimale rammer for samvær. Men forskning viser, at afbrænding af stearinlys er skadeligt for indeklimaet og for vores helbred, når vi udsættes for det over længere tid. Når et stearinlys brændes, vil der afgives sodpartikler, som vi indånder, og dermed havner partiklerne i vores lunger. Stearin eller paraffin, som er de mest almindelige stearinlys, kan enten indeholde animalske rester eller biprodukter fra benzinproduktion. Når vi indånder luften med stearinpartikler, kan vi skade vores krop, og udsætte den for skadelige stoffer.

Et alternativ til hyggen

Hvis man gerne vil undgå de skadelige partikler, men ikke vil gå ned på hyggen, kan man finde forskellige alternativer til levende lys. Det er generelt plantebaserede lys, lavet af for eksempel soya eller raps, som ikke forurener lige så meget som stearin eller paraffin. Der findes også bivoks, hvis man ikke har noget imod animalske produkter. Soyalys kan fås både som fyrfadslys, stagelys eller bloklys, og de kan købes både med og uden tilsat duft. Hvis man vil minimere de skadelige partikler mest muligt, skal man vælge lys uden duft. Soyalys er altså et sundere alternativ til at optimere hyggen med sunde, levende lys.

Hvad er soyalys?

Soyalys er en bæredygtig og sundere kilde til levende lys i hjemmet. Soyalys er særligt gode for folk med vejrtrækningsproblemer eller sarte lunger, som for eksempel KOL-patienter eller folk med astma. Soyalys kan produceres mere bæredygtigt end andre kilder til levende lys, da hele planten kan anvendes i produktionen, så der ikke går noget til spilde.
Hvis du kunne tænke dig sunde, levende lys, kan du besøge Soyalysfabrikken og få bæredygtige lys til en aften på sofaen eller til lange middage ved spisebordet. Så får du lys, der ikke forurener indeklimaet uden at gå på kompromis med hyggen.