Leje af stilladser

Hvad er reglerne for stilladser?

Det er vigtigt at have styr på reglerne, inden du går i gang med at sætte et stillads op. Det kan nemlig være utroligt farligt at arbejde på og ved et stillads, som ikke er sat rigtigt op. Når du skal arbejde på facader, nybyg eller andet, som er over 2 meter i højden, er der krav om, at du har et stillads. Herudover er det vigtigt, at du har styr på sikkerhedsforanstaltningerne omkring stilladset, udover at sætte det op. Der er nemlig også krav om et rækværk, afspærring omkring stilladset og faldsikringsudstyr til de folk, der arbejder på stilladset.

Hvis du selv sætter stilladset op, må stilladset ikke være højere end 3 meter. Skal du bruge et stillads, der er højere end 3 meter, skal du enten på et kursus, hvor du lærer at bygge stilladser, eller du kan finde et firma, som tilbyder leje af stilladser.

Kend reglerne for stilladsarbejde

Det er altid vigtigt, at sikkerheden er i top, når der arbejdes på stilladser. Derfor er det også vigtigt at kende alle reglerne for stilladser.
Når du arbejder på et stillads over 2 meter, skal der være et fastmonteret rækværk på siderne. Derudover må du ikke forsøge at komme højere op ved at stå på kasser eller stiger. Stilladset skal altid stå på et fast og jævnt underlag, og er der hjul på stilladset, skal de alle sammen have en låsefunktion, som skal bruges, når der er folk på stilladset. Er det et større stillads, skal man kunne komme ned på hver side med stiger. Hvis det er et stort stillads på over 10,5 meter, skal det monteres til væggen.

Sådan lejer du et stillads

Inden du går ud og lejer et stillads, så er det en god ide, at du har gjort dig nogle overvejelser om, hvad du skal bruge det til. Der findes nemlig 2 typer af stilladser: Et rulle/bukkestillads eller et systemstillads. Systemstilladset er underopdelt i to undertyper, nemlig søjle- og rammestilladser.

Derudover skal firmaet, der tilbyder leje af stillads bruge nogle oplysninger. Det er blandt andet, hvilken type arbejde, der skal udføres, og hvordan arbejdsprocessen foregår. De skal også vide, hvor meget plads, der er til stilladset og til plads omkring det i forhold til sikkerhedsafstande. Derudover skal de også kende til mængden af materialer, hvor tunge de er, og hvor mange, der skal kunne arbejde på stilladset med materialerne.

Søger du et firma, der tilbyder leje af stilladser, kan du kontakte Delfin Stilladser, og høre mere om reglerne for stilladsarbejde, inden du lejer.