Murermester

Derfor skal du vælge en lokal murermester

Murerfaget er et af ældste håndværksfag, vi har. Man har altid bygget bygninger til at huse folk, til butikker og til forsamlinger af forskellige arter. Det er derfor et uundgåeligt erhverv, som mange måske undervurderer. Set udefra er det ligetil: en murermester arbejder fysisk med sten, mursten, mørtel, cement og gasbeton. De anvender traditionelle værktøjer: murskeer, pudsebrædder, murerhamre og tommestokke til at sikre et veludført og ensartet arbejde. Dog skal man huske, at murermesterfaget er en uddannelse, hvor man ikke kun bliver introduceret til materialet – man bliver også introduceret for evner inden for projektledelse og mere krævende opgaver.

Hvad laver en murermester?

Det mest velkendte job for en murermester må være at bygge personhuse. Udover at bygge huse har de også mange restaurationsopgaver, såsom faldefærdige ejendomme og fredede bygninger. Her er kravene til bygningsarbejdet mere krævende – især fredede bygninger har krav på at blive udført i samme stil, som da man lavede bygningen. Derfor kræver det meget koordineringsarbejde med samme type sten, mørtel og lignende, så det faktisk ligner den samme bygning. En murermester skal derfor tage stilling til, hvordan vedkommende vil udføre opgaven, med hvilke nødvendige materialer samt bemandingen. Man kan derfor sige, at en murermester er en projektkoordinator inden for bebyggelse og restaurering af hjem og historiske bygninger.

Sådan vælger du den rette murermester

Nu hvor vi har forklaret, hvordan mureren er mere end en murstenslægger, vil vi give dig nogle gode tips til at finde den rette murer til dit stykke arbejde. Det mest essentielle, du skal overveje, er samarbejdsevnen og prisen hos den enkelte murer:

• Samarbejdsevnen: En god murer er den, der ser en forespørgsel om en opgave som et omfattende projekt. De vil derfor snakke med kunden og gennemgå opgaven i detaljer for at finde ud af, hvordan det endelige resultat skal se ud. Du kan også lægge mærke til kemien mellem jer: lytter mureren til, hvad du siger, og bidrager de også med deres faglige viden, så I ender med den bygning, som du ønsker, og er mulig at lave? Kan du nikke til spørgsmålene, har du fundet en god murermester til arbejdet.
  • Prisen: Modsat andre brancher har murerfaget ikke en bestemt prissættelse. Det betyder derfor, at du kan med fordel undersøge prisen hos både de lokale og nationale firmaer. En fordel ved den lokale murermester er, at de har bedre kontakt til lokalområdet og dermed lokale leverancer. De kan muligvis få en større rabat, og arbejdet vil have mindre chance for at blive stoppet pga. manglende leverancer. Der er derfor visse fordele ved at vælge en lokal murermester til at varetage din næste opgave.