Det skal du vide om udskiftning af faldstammer

Hvad er en faldstamme?

Et nedløbsrør er et lodret afløbsrør, der bruges til at sikre, at spildevandet løber sikkert og korrekt ud af etagebygninger, boliger med flere etager eller andre konstruktioner med flere etager. Nedløbsrøret forbinder spildevandet fra hver etage, så det hele ender i et enkelt afløb

Det kan være nødvendigt at udskifte nedløbsrør, når de er beskadiget eller blot slidt op. Udskiftning af et nedløbsrør er ikke en nem opgave, så det er bedst at hyre en professionel blikkenslager til at udføre arbejdet

Ved udskiftning af et nedløbsrør vil blikkenslageren inspicere det eksisterende rør for at bestemme dets

Hvor tit skal faldstammer udskiftes?

Udskiftning af nedløbsrør er en nødvendig opgave for at sikre, at dit hus' afløbssystem fungerer effektivt. Afhængigt af de anvendte materialer og miljøforhold kan den gennemsnitlige levetid for et nedløbsrør være mellem 50 og 60 år. Regelmæssig vedligeholdelse kan dog forlænge denne levetid.

Hvad er prisen for at få udskiftet faldstammer?

Udskiftning af nedløbsrør kan være en bekostelig opgave, afhængigt af omfanget af det arbejde, der skal udføres. Generelt kan du regne med at betale mellem 35-40.000 kr. for en udskiftning og ny nedløbsinstallation. Hvis du derimod kan nøjes med en relining af det eksisterende system, er omkostningerne normalt omkring 15.000 kr. pr. afløb.

Det er vigtigt at kontakte en professionel blikkenslager eller entreprenør for at få nøjagtige tilbud og rådgivning om den bedste fremgangsmåde for udskiftning af nedløbsrør i dit hjem eller ejendom.

Kræver det byggetilladelse af udskifte en faldstamme?

Svaret på dette spørgsmål afhænger af, hvilken type bygning du udskifter faldstammer i. For fritliggende huse er det op til kommunen at afgøre, om der er behov for byggetilladelse til en sådan renovering eller ej. Hvis du derimod arbejder på et lejlighedsbyggeri eller en industribygning, skal der ansøges om tilladelse eller gives en anmeldelse, før der kan foretages en udskiftning af faldstammer.