Gode råd, når du skal finde erhvervslokaler

Når man står og skal finde et nyt erhvervslokale, kan det være en stor og uoverskuelig opgave. Dette hænger ikke sammen med, at der ikke er nok muligheder, men derimod det store udbud i forbindelse med boligudlejning og erhvervslejemål ,der bådedisponeres for en online på diverse boligsider, i aviser og i reklamer.

5 gode råd til søgningen efter dit næste erhvervslokale

Beliggenhed

Der er flere relevante faktorer, når det kommer til placeringen af ens virksomhed. Herunder hører virksomhedens omdømme, image, konkurrenter i nærområdet, samarbejdspartnere, parkering til medarbejdere osv. Alle disse skal medregnes, når man skal beslutte beliggenhed, da mangel på parkeringspladser eksempelvis kan være årsag til irritation blandt medarbejderne.

Behov nu og i fremtiden

Det er også dybt relevant at overveje, hvilken udvikling man ser virksomheden gennemgå i fremtiden, da det ikke giver mening at skifte lokaler hver gang, at virksomheden ansætter en ny medarbejder. Derfor skal man undersøge hvor mange medarbejdere, der er plads til på den nye adresse samt mulighederne for at leje flere kontorlokaler i samme bygning.

Fastsæt et budget

Inden man starter søgningsprocessen efter sit nye lokale, er det også en meget god ide at fastsætte et budget for, hvor mange penge man er villig til at betale i husleje månedligt.Hvis man vælger at gå over sit budget i huslejen alene, kan man godt få et chok, når de faste omkostninger såsom el, vand og varme bliver lagt oveni.

Forhandling

Indgå i dialog med den potentielle udlejer og stil krav til vedkommende.Når det kommer til boligudlejning, skal du være parat til at forhandle – det kunne eksempelvis være, at der var nogle ældre vinduer i et rum, som skulle skiftes, før man var villig til at flytte ind.

Opsigelsesperiode

Man skal også være opmærksom på, hvor lang opsigelsen af lejemålet er, da denne typisk er betydeligt længere end de 3 måneder, man er vant til som privat lejer. Man kan derfor være begrænset i at flytte i nye lokaler i forhold til at undgå 2 huslejer, og dette kan derfor begrænse virksomheden i at opnå den vækst, den egentlig havde i sigte.