Sådan forbedrer du dit kontor med planter

Et kontormiljø skal være inspirerende og invitere til effektivitet og samvær, og det kommer ikke af sig selv. De klassiske kontormiljøer kan hurtigt blive alt andet end inspirerende, hvis de blot får lov at passe sig selv, men man kan som ejer gøre simple tiltag for at forbedre det. Det er ingen hemmelighed, at et godt indeklima er alfa og omega, og det er måske ikke altid, at man lige får husket at lufte ordentligt ud – her kan planter til kontoret hjælpe jer godt på vej. I dette indlæg kan du blive klogere på planternes magi, så du kan få skabt nyt liv på kontoret.

Planter kan skabe et mere inspirerende kontormiljø

Undersøgelser og forskningsprojekter har været med til give planterne det ry, som de har i diverse kontormiljøer i dag. Med planter på kontoret bliver du og dine medarbejdere mindre stressede og mere motiverede, fordi jordens naturlige elementer typisk har en beroligende og opmuntrende effekt på vores mentale helbred. Et studie viser, at alle mennesker – uanset om man er klar over det – har en medfødt, instinktiv trang til at være blandt naturen og dens elementer, og derfor skal man som arbejdsgiver gøre sit for at flytte naturen ind på kontoret. Du vil i bedste fald ende med at se positive resultater på alt fra medarbejdertrivsel til bundlinjen.

Skab et bedre indeklima med planter på kontoret

Der findes et udpluk af plantearter, der er kendt for at være særligt dygtige til at reducere luftens indhold af kemiske stoffer samt at omsætte CO2 til ilt. Planter til kontoret vil med andre ord også bidrage til at gøre indeklimaet sundere og dermed også mere behageligt at opholde sig i – en ren win-win. Når man ikke altid får tid til at holde sin frokostpause i naturen, hvor man kan trække noget frisk luft, er det helt ideelt med planter til kontoret, der formår at ilte rummet i løbet af dagen. Det vil dine medarbejdere takke dig for.