Thai take away

Thai retter du bare må prøve

Thai retter du bare skal prøve

Det thailandske køkken er et alsidigt køkken, som er verdenskendt for dets mange smagsnuancer. Thai-mad er både wok, stir-fry, curry og supper – altid tilberedt med friske råvarer og mange krydderier. Derfor kan du ofte finde flere smage i én og samme bid: sur, sødme, syre, bitterhed, umami – og lidt styrke, fordi chili er en central del af den thailandske madlavning. Er du ikke så meget til stærke, kan du også finde retter, som ikke er lige så skarpe, men stadig har lige så meget smag.

Et basis-lager til thai retter

Thai mad skal prøves, og du kan få det både som thai take away eller lave det selv. Det vigtigste for en god thai ret, er at den indeholder de mest anvendte krydderier og ingredienser i Thailand; sådan kan du være sikker på, at du får en rigtig smagsoplevelse. Om du vil det selv eller bare have en viden til næste omgang thai take away, så får du her en liste over krydderier, som er fundamentet i de fleste thailandske retter:

• Thai basilikum (ikke det samme som varianten fra Middelhavet)
  • Chili
  • Karrypasta
  • Citrongræs
  • Hvidløg
  • Ingefær
  • Kokosmælk
  • Koriander
  • Limeblade
  • Peberkorn
  • Spidskommen

Thai retter som take away

Har man overstående ingredienser, kan man stort set lave alle slags thai retter: Pad Thai, Massaman Curry, Tom Kha Gai og mange flere. Kødet og grøntsagerne kan altid udskiftes, men det vigtigste er at have den korrekte base af smage. Er du blevet nysgerrig på det thailandske køkken, og bor du i København eller Vestegnen kan du påbegynde din introduktion til thailandske mad med thai take away fra Wokamok. De sørger for at lave en velsmagende smagsret, hvor du får fri mulighed for at vælge, hvad du kunne tænke dig af kød og grøntsager. De har både stegte nudler, curry, supper, wok og meget mere. Hvis du ikke er så vant til at lave mad i køkkenet eller kunne godt tænke dig at få en introduktion til det thailandske køkken, kan du tage til Wokamok’s mange restauranter i Storkøbenhavn.