Bliv klar til din fødsel med fødselsforberedelse

Bliv klar til din fødsel med fødselsforberedelse

Derfor bør du overveje fødselsforberedelse

At skulle føde et barn er en stor og krævende opgave. En fødsel kræver både fysisk og mental anstrengelse. Derfor kan en fødsel også være anledning til mange spekulationer hos en gravid – særligt hos førstegangsfødende. Men der er hjælp at hente, så spekulationer og bekymringer omkring fødslen ikke kommer til at fylde alt under graviditeten. Gennem fødselsforberedelse kan du som gravid blive klædt på til selve fødslen. Du får både mentale og fysiske værktøjer, som du kan bruge - både som gravid, men også under selve fødslen. Du får bl.a. viden om, hvordan du bedst selv kan forberede dig på fødslen f.eks. hvordan og hvor meget du skal motionere. At være i god form og være fysisk stærk gør både graviditeten og fødslen meget nemmere og mere smidig. Du får også helt konkrete øvelser, der kan styrke dine muskler, knogler og led, og dermed gøre det nemmere for dig at klare vægtstigningen under en graviditet, så dine ben og din ryg belastes mindst muligt. Også konkrete redskaber og teknikker som f.eks. åndedragsteknikker kan bruges under selve fødslen til håndtering af smerter. Generelt vil du gennem fødselsforberedelse blive klogere på, hvad en fødsel indebærer, og hvordan kvindekroppen er i stand til at kunne føde: en viden som gør, at du kan føle dig mere tryg og hjælpe dig igennem fødslen. På et fødselsforberedelseshold kommer du også til at møde andre gravide kvinder, som du kan spare med og blive klogere på graviditet og fødsel. Kort sagt kan fødselsforberedelse hjælpe dig til en nemmere og bedre fødsel.

Forskellige typer af fødselsforberedelseshold

Hos apa – aftenskolen for hele familien i København findes der forskellige typer af fødselsforberedelseshold, som er tilpasset forskellige forhold. Der er stor forskel på, om du er førstegangsfødende eller har født én eller flere gange før. Derfor er indholdet også forskelligt på hold til førstegangsfødende og hold til flergangsfødende. Nogle kvinder ønsker at gå alene til fødselsforberedelse, mens andre kvinder foretrækker at have deres partner med. Derfor findes der både hold for gravide kvinder og gravide par. Tilmed findes der hold for solomødre, der får barn alene. Udover fødselsforberedelseshold findes der også gravidtræning, hvor gravide kan træne med hinanden. Fælles for alle fødselsforberedelsesholdene er, at du kan begynde på holdene fra omkring uge 26 og frem til termin. I løbet af ugerne bliver du forberedt til sidste del af graviditeten, selve fødslen og den første tid som nybagt mor.