Børglum Kloster

Børglum Kloster – En oplevelse værd

Fem kilometer øst for den by, Løkken, finder du Børglum Kloster. Det gamle kloster, har flere end 15 udstillinger i historie, kunst og kultur. Udover klosterets mange udstillinger og historiske fortællinger, så finder du på klosteret til december deres fantastiske julemarked.

Børglum Klosters historie

Børglum Kloster kan spores helt tilbage til år 1086. Gennem klosterets mange arige historie, så har bl.a. Præmonstratensordenen (de hvide brødre), samt andre adelsmænd sat deres præg på klosteret. Bygningens fascinerende historie går igen igennem alle klosterets mange gange og rum. Blandt de mest populære er historien om Bayeux-tapetet.

Bayeux-tapetet

Det omtalte tapet fra Normandiet kan på Børglumkloster opleves i en tro kopi. Tapetet afbilleder normannerne med Vilhelm Erobreren i spidsen, der erobrede kong Harald Godwinsons England. Det er med hjælp fra hele ni brodøser, og det tog over 15 år at genskabe. Historien, samt kopien af tapetet kan opleves inden for klosterets normale åbningstider.

Børglums julemarked

Julemarkedet på Børglum Kloster er en sand fornøjelse for hele familien. I anledningen af familiernes og kærlighedens fest, så oplever du et kloster pyntet op i sin fineste julestemning. Julemarkedet er for alle, og er den perfekte tur, når familien skal samles i juletiden. Udover den fine pyntning af klosteret, kan I ligeledes tage på en skøn smagsoplevelse i julekøkkenet. Her vil der blive serveret dansk julemad tilberedt af klosterets egne kokke, hvor også klosterets fantastiske hjemmelavede gløgg kan smages. Mangler I inspiration til de sidste julegaver, så finder du også fine juleinspirerede genstande i klosterets butik.

Besøg klosteret i dag

”Du kan ikke undgå at komme i godt humør efter et besøg på Børglum Kloster” Det skriver de på deres hjemmeside, og man må give dem ret. Spændende gamle fortællinger, kryptiske og spooky historier, samt familiehygge er noget der behager alle familiemedlemmers ønsker.