Forebyg smerter med gode kontorøvelser

Forebyg smerter med gode kontorøvelser

Er du en af de mange, der oplever smerter ved at sidde i den samme position på din kontorstol fra klokken 8 til 16 hver dag? Så bør du ændre nogle ting, så du er sikker på ikke at blive påvirket af dine smerter. Det kan eksempelvis være at tjekke op på din holdning. Sidder du sammenfoldet og med skuldrene oppe i nakken, kan det være en sikker vej til ryg- og nakkesmerter. Forsøg derfor at være opmærksom på, at du skal rette dig op. Ret ryggen og sænk skuldrene, så du ikke sidder og spænder i kroppen hele dagen. En anden ide kan være at stå op en del af arbejdsdagen. De fleste borde på kontorer kan køres op i højden, så de passer til dig, der står op.

Har du den rigtige stol på jobbet?

Noget, der altid vil påvirke din holdning på kontoret, er din stol. Denne har indflydelse på, om du oplever spændinger og smerter i ryggen og nakken, og derfor er det først og fremmest vigtigt, at du har den rette stol. Dernæst er det en god ide at sætte dig ind i, om du sidder rigtigt. Følg disse råd for at sidde korrekt:

• Tilpas stolehøjden – du skal kunne sidde med en vinkel på 110 og 130 grader i hoften.
  • Tilpas derefter bordhøjden til stolehøjden – du må hverken krumme ryg eller skubbe skuldrene op.
  • Flyt rundt på mus og tastatur, så de er tilgængelige lige foran dig på bordet.
  • Sørg for at du ikke bøjer i nakken, når du skal kigge på din computerskærm.
  • Indret dit skrivebord, så de ting, du bruger ofte, er tæt på.

Disse råd hjælper dig til at forbedre din holdning mest muligt. Du kan også lave supplerende kontorøvelser.

Sørg for at lave dine kontorøvelser

For at undgå smerter og holde din holdning god gennem arbejdsdagen, kan du lave forskellige kontorøvelser. Det gælder eksempelvis kontorøvelser som skrivebords-dips, stole-squats, rotationsøvelse, armcirkler og lignende. Alle disse bidrager til, at din krop bedre kan klare de stillesiddende dage, så du ikke oplever smerter efterfølgende. De er nemme at lave uden redskaber og kan alle laves blot ved hjælp af dit skrivebord og din kontorstol.