Hvad er en psykoterapeut?

Hvad er en psykoterapeut?

Få et overblik: Hvad er en psykoterapeut?

Det kan somme tider være lidt en jungle at finde rundt i de forskellige termer og titler inden for forskellige fagområder. Hvad er overhovedet forskellen på en psykiater, en psykolog og en psykoterapeut, og hvad kan de hver især hjælpe med? For at hjælpe dig godt på vej, giver vi her en lille oversigt over, hvordan de forskellige titler adskiller sig fra hinanden, samt hvilke fordele der er forbundet med at benytte sig af en psykoterapeut.

Forskellen på en psykolog en psykiater og en psykoterapeut

Da de tre faggrupper er tæt beslægtede, er det ikke uden grund, at de somme tider bliver forvekslet en smule. Alle tre beskæftiger sig med menneskers mentale liv og sundhed og hjælper personer til at komme ud af forskellige psykiske problemstillinger. På trods af lighederne er der dog også forskelle.

Hvor psykiatere er læger, der er specialuddannede i psykiatri, psykologer, der med udgangspunkt i samtalen er uddannet til at diagnosticere psykiske lidelser, er psykoterapeut ikke på samme måde en beskyttet titel. Dog er der en psykoterapeutisk uddannelse samt Dansk Psykoterapeutforening, der med deres godkendelse giver en ekstra garanti for psykoterapeutens evner.

Psykoterapeuter arbejder oftest ikke med svære kliniske diagnoser, men er i stedte uddannede til at arbejde med mennesker, der har brug for hjælp til at håndtere svære personlige udfordringer, herunder blandt andet stress, sorg og livskriser.

Fordele ved en psykoterapeut

Da en psykoterapeut gennem sin uddannelse selv har skulle gennemgå terapi, har psykoterapeuten både trænet terapien samt mærket den på egen krop, hvilket gør vedkommende bedre i stand til at føre en professionel samtale med klienter. Kontakt en psykoterapeut i Vejle og få hjælp til de personlige problemstillinger, du står overfor, hvad end det er stress, angst, sygdom eller andre personlige livsudfordringer.

Bor du i nærheden af Vejle eller Trekantsområdet, og har du brug for psykoterapeutisk hjælp, kan du med fordel kontakte Karina Bolund, der er psykoterapeut i Vejle.