Hvorfor er kosttilskud en god idé?

Hvorfor er kosttilskud en god idé?

I princippet burde vi få alle de vitaminer og den næring, som vores krop har brug for gennem vores kost. Men det er desværre bare ikke altid tilfældet. Det gælder alle folk lige fra vegetaren til kødspiseren, at det kan være hensigtsmæssigt at overveje kosttilskud som supplement til sin normale kost.

Det er klart, at det for nogen er indlysende hvilke kosttilskud, der er behov for i ens kost. Det kan bl.a. være vegetaren, der ikke får de sunde fedtstoffer fra fed fisk. I dette tilfælde vil fiskeolie være et kosttilskud, der kan overvejes. Det gælder også alle danskere, at når det er vinter, ser vi ikke solen særlig mange timer i døgnet og nogle gange slet ikke. Derfor er det værd at overveje et kosttilskud af D-vitamin i vinterhalvåret.

Kalktilskud er lig med stærke knogler

Præcis som mange ikke får naturligt D-vitamin fra solens stråler om vinteren, er der også rigtig mange mennesker, der ikke får deres nødvendige kalkindtag. Færre og færre danskere drikker mælk af flere forskellige årsager så som laktose intolerance eller af ren og skær smag og behag. Det er vigtigt især for yngre mennesker og ældre mennesker, at de opbygger og styrker deres knogler, hvorfor kalktilskud med D-vitamin kan være ideelt at overveje. D-vitaminen bidrager til en optimal optagelse af kalk, og derfor er kombinationen af de to helt essentiel.

Rådfør dig altid med en professionel

Det er ikke altid sikkert, at du selv ved hvilke vitaminer og mineraler, du mangler i din kost. Derfor er det altid en god idé at rådføre dig med enten apoteket, din læge eller lignende inden du springer ud i at indtage kosttilskud. Dog kan du som tommelfingerregel forsøge at huske, at du har brug for hele alfabetet i vitaminer og her i blandt især alle de vitaminer og mineraler, som din krop ikke selv producerer, eller du ved din krop ikke får gennem din kost.