Generel formel for beregninger vedr. fraktaler. Smartphone klimacover. Astma Power Ventilator. Ventilationssystem i kostalde. Den grønne pizzabakke

Talentkonkurrencen for børn og unge med interesse for naturvidenskab, teknologi og sundhed ”Unge forskere” afsluttedes i denne uge – endnu en gang med flotte resultater for privatskoler med talentlinjer.

Formålet med Unge Forskere er at finde, anerkende og udfordre talenter inden for de naturvidenskabelige fag. Forum i København dannede rammen om finalen for Unge Forskere 2016, der blev den største nogensinde med over 100 finaleprojekter i henholdsvis junior- og seniorkategorien.

Talentundervisning

400 elever fra Skt. Josefs Skole i Roskildes udskoling var med til at heppe på skolens otte projekter i Unge Forskere Junior.

Det er kun andet år, at skolen har elever med i konkurrencen. Skt. Josefs Skole tilbyder specielt tilrettelagt talentundervisning til elever i 8. og 9. klasse med særlig interesse for naturfag. Skolen tog ikke mindre end fire præmier med hjem i juniorkategorierne.

Matematik på et højt, teoretisk niveau

1. præmien i kategorien Physical Science blev vundet af Marius Kjærsgaard, 9. klasse fra Skt. Josefs Skole i Roskilde med projektet: ”Generel formel for beregninger vedr. fraktaler”. Motivationen for 1. præmien lød: ”Marius har arbejdet med matematik på et højt, teoretisk niveau og har formået at bevise nye formler for omkreds og areal for generelle fraktaler. Juryen fremhæver især, hvordan din fascination og dit engagement for matematik har ført dig frem til ny viden og forståelse for fraktaler. Du har formået at arbejde videre med dit projekt siden semifinalen og generaliseret tre dimensioner, hvilket viser stor indsigt i matematikkens væsen.”

Det blev også til præmier i Technology-kategorien. 2. præmien gik til projektet ”Smartphone klimacover” af Emma Køhler og Anna Olesen fra skolens 7. klasse og 3. præmien til Malou Skriver og Stella Hjort Frøik Petersen fra 8. klasse med projektet ”Ventilationssystem i kostalde”.
Villads Lekander Trautner og Peter Bjørn Reisby fra 7. klasse på Skt. Josefs Skole tog 4. præmien i Life Science med projektet ”Astma Power Ventilator”.

Gode resultater for den 5-årige Biotek-linje på Bagsværd Kostskole og Gymnasium

Også Bagsværd Kostskole og Gymnasium klarede sig flot ved finalerne. Eleverne kommer fra skolens Biotek-linje (BT), et 5-årigt forløb, der følger grundskolens rammer og struktur i 8. - 9. klasse og gymnasiets i 1. - 3. g.

4. præmien i Physical Science gik til projektet ”Den grønne pizzabakke” af Emilie Munk, Esther Holst Øksnebjerg og Lukas Birch Søgaard fra skolens 9. klasse.

Novozymes Challenge for grundskoleelever blev vundet af Peter Nonbo Messerschmidt, Sebastian Schack-Lindhardt og Jacob Weel Rosbo, 2. BT, for ”Enzymatisk separering af CO2”.

2. præmien i Life Science / Senior gik til Maja Louise Hansen, 5. BT, for projektet ”Malaria”. Hun vandt også en række legater for projektet.

Glædeligt overrasket

Præmierne blev uddelt af HKH prins Joachim og undervisningsminister Ellen Trane Nørby.

Prins Joachim fortalte, at han sidste år gik hjem med følelsen af, at nu var toppen nået - nu kunne det ikke blive bedre. Men han blev glædeligt overrasket:

“Når jeg oplever, at det igen i år er lykkedes jer at overraske ved at udvikle helt nye tanker og ideer, bliver jeg så inderligt glad og fortrøstningsfuld. For det bekræfter mig i, at vi ikke mangler unge mennesker, der er dygtige og dannede inden for naturvidenskaben i den aller bredeste forstand. Jeg håber så inderligt, at I vil vedblive med at udfordre, udvikle og uddanne jer. Og uanset hvilken retning I tager i livet, så husk på, hvad naturvidenskaben kan give - til jer og til verden omkring jer, når I bruger den.”

Også ministeren var overrasket over det høje niveau:

“Det giver os håb. Vi har i høj grad brug for naturvidenskab, uanset om det drejer sig om affaldsproblemer, sygdommens gåder eller klimaet. Mere end 2000 indsendte projekter vidner om, at der er masser af unge, der interesserer sig for naturvidenskab. Og I skal vide, at udover at forældre og lærere hepper på jer, så er der også virksomheder, der hepper! Jeres indsats er guld værd, og jeg vil vove den påstand, at der bliver rift om jer!”

Læs mere om Unge forskere her:http://ungeforskere.danishsciencefactory.dk/

• unge forskere
  • naturvidenskab