Frie og private institutioner, grundskoler og gymnasiale uddannelser over hele landet lukker ned

I går aftes fremlagde regeringen nye og omsiggribende initiativer for at afbøde og forsinke smitte med COVID-19 / Coronavirus.

Blandt initiativerne er, at alle offentlige ungdomsuddannelser skal lukke fra på fredag og folkeskoler og offentlige institutioner fra på mandag.

Frie og private uddannelsesinstitutioner opfordres kraftigt til at gøre det samme.

Foreningen Danmarks Private Skoler – grundskoler og gymnasier forventer derfor, at de frie og private institutioner, grundskoler og gymnasiale uddannelser påbegynder nedlukning.

Foreningen er i kontakt med Undervisningsministeriet, der arbejder for at sikre, at de tekniske og juridiske ting falder på plads omkring de frie og private aktørers nedlukning i den konkrete situation. Ligeledes på, at der skabes klarhed over løsninger på nogle af de svære problematikker, der kommer til at gøre sig gældende. Det vedrører bl.a. hovedparten af foreningens kostskoler, som har anbragte børn og særligt socialt udsatte elever, der ikke kan sendes hjem. Kostskolerne må derfor iværksætte særlige foranstaltninger for disse elever. Her kan opstå problemer, hvis nogle af disse elever bliver smittet med COVID-19. Hvem kan pålægges at tage sig af dem?

De frie og private skoler er parate til at tage del i ansvaret i den situation, som samfundet står i pt. Frie og private institutioner, grundskoler og gymnasiale uddannelser over hele landet er i gang med at lukke ned og planlægge nødberedskab.

Kontakt foreningens formand, Karsten Suhr, for kommentarer:

ks@privateskoler.dk

Tlf. 40280027

• ungdomsuddannelser
  • socialt udsatte
  • anbragte børn
  • danmarks private skoler
  • socialt ansvar
  • coronavirus
  • covid-19
  • nedlukning af ungdomsuddannelser
  • kostskoler
  • nedlukning af institutioner
  • nedlukning af skoler

Danmarks Private Skoler er organisationen for private grundskoler, gymnasier og studenterkurser fordelt over hele Danmark. På vores skoler har godt 70.000 elever deres daglige gang og undervisning. Vi udvikler muligheden for at drive frie skoler, der uddanner og danner børn og unge til fremtidens fællesskaber.