Trekløver bag væksteventyr kåret med pris i Østjylland

Trekløveret bag Via Biler A/S, Erik Rasmussen, Peter Monk og Lone Erdmann, har netop vundet prisen som Årets Ejerleder 2016 i Østjylland for deres succesfulde væksteventyr. Prisen blev overrakt ved en velbesøgt kåring hos PwC i Aarhus, hvor nye lokaler på Jens Chr. Skous Vej samtidig blev indviet.

De tre ejerledere Erik Rasmussen, Peter Monk og Lone Erdmann står i spidsen for Via Biler, som blev grundlagt i 1980. Erik Rasmussen og Lone Erdmann overtog i første omgang virksomheden efter deres forældre i 2002, og Peter Monk kom til i 2013, hvor væksten i virksomheden for alvor tog fart. Via Biler har i dag 11 bilhuse i København- og Aarhusområdet med 300 ansatte, der hjælper kunder med service og salg af Ford, Toyota, Dacia og Renault.

”Det har været et stærkt felt i Østjylland i år, og det var derfor en særlig fornøjelse at overrække prisen til de tre ejerledere, der har formået at skabe en imponerende vækst i Via Biler,” udtaler Christian Roding, partner hos PwC i Aarhus, og fortsætter:

”Med en stærkt kombination af en helt specifik positionering i markedet samt en god integration af tilkøbte virksomheder har de skabt en solid indtjening i en branche, som ellers er karakteriseret ved lave overskudsgrader. Dét, sammen med deres lederevner og et stærkt kundefokus, gør dem til de helt rette vindere af Årets Ejerleder i Østjylland.”

Fra ét brand til multibrand
I 2013 overtog virksomheden Monk Biler, som Peter Monk var tidligere ejer af. Overtagelsen skabte stor vækst, og Via Biler gik fra at være forhandler af ét brand med fire forretninger i Aarhusområdet til at udvide med fire forretninger i Københavnsområdet samt at blive et multibrand.

”De tre ejerledere hviler bestemt ikke på laurbærrene og har høje forventninger til at fortsætte de imponerende vækstrater i Via Biler. Vækststrategien byder på såvel organisk vækst som vækst via opkøb. Og de har allerede vist, at de kan skabe synergi fra forskellige forretningsområder,” fortæller Henrik Kjærulf Damsgaard, regionsdirektør i Nykredit, og fortsætter:

”Via Bilers store succes skyldes naturligvis også virksomhedens stærke kundefokus, hvor det er relationen og ikke bilen, der er det vigtige. Medarbejderne gør en dyd ud af at levere en service, der er så god, at kunden kommer igen, næste gang de har brug for en ny bil eller service. Deres kundefokus er defineret og opleves alle steder i virksomheden.”

Hos Dansk Erhverv er man også imponeret over vinderen af Årets Ejerleder i Østjylland, som er et fantastisk eksempel på dygtige ejerledere, der tager ledelse meget alvorligt og udvikler virksomheden ved at sætte det helt rigtige hold af medarbejdere og får potentialet frem i hver enkelt ved at give dem ansvar.

”Virksomheden har været igennem et vellykket generationsskifte, og de tre ejerledere gør en dyd ud af at få det bedste frem i deres ansatte. De elsker at se medarbejdernes potentiale blomstre, og de måler succes ved at se, om medarbejderne lykkes. Og dygtige og glade medarbejdere giver tydeligvis glade kunder, ” fortæller Sigurd Schou Madsen, politisk konsulent i Dansk Erhverv.

De stærke konkurrenter
Via Biler A/S er ikke den eneste virksomhed i Østjylland med et flot resultat. De øvrige finalister var:

Michael Gadeberg og Søren Bunk Jensen fra Dansk IngeniørService A/S i Skanderborg
Ejerlederne Michael Gadeberg og Søren Bunk Jensen står i spidsen for Dansk IngeniørService, som blev etableret i 1997 med en passion for teknik og for at finde nye løsninger på tekniske udfordringer. Dansk Ingeniørservice er Danmarks førende ingeniør- og rådgivningsvirksomhed indenfor industrien med hovedvægt på rådgivning, produktudvikling og optimering af produkter samt udvikling og fremstilling af test- og produktionsudstyr.

Peter Vang Christensen fra Plantorama A/S i Egå
Ejerleder Peter Vang Christensen overtog Plantorama efter sin far, som er femte generation i rækken af gartnere. Virksomheden er et dansk familieforetagende, der åbnede i 1987 og i begyndelsen var kendt for salg af potteplanter. Hurtigt voksede virksomheden sig dog større i både butiksomfang og sortiment, som i dag spænder fra planter, redskaber og keramik til dyrefoder og legeredskaber til haven.

Kontakt
For yderligere information kontakt PR Manager Malene Billund fra PwC på mobil 5133 2378 eller Pernille Plougheld fra Nykredit på mobil 3045 1006.

Fakta om Via Biler A/S
De tre ejerledere, Erik Rasmussen, Peter Monk og Lone Erdmann, står i spidsen for Via Biler, som blev grundlagt i 1980, og som søskendeparret overtog efter deres forældre i 2002. Via Biler gør en dyd ud af at levere en service, der er så god, at kunden kommer igen næste gang, de skal købe bil eller have deres bil på værksted.

Fakta om Årets Ejerleder 2016 og Årets Temapris 2016
Det er PwC, Nykredit, Dansk Erhverv og Finans, der står bag prisen, som uddeles for 13. gang. Ved regionskåringerne uddeles i hver region en pris til Årets Ejerleder og en temaprisvinder. Temaprisen uddeles på baggrund af årets tema: Kundefokusering.

De syv regionale vindere går videre til landskåringen, som finder sted den 10. november 2016 hos PwC, Strandvejen 44, 2900 Hellerup.

Som noget nyt uddeler vi ved landskåringen også en særlig Hæderspris til en ejerleder, som gennem en lang årrække har haft en betydende indflydelse på dansk erhvervsliv og er indbegrebet af, hvad det vil sige at være ejerleder.

Juryen består af repræsentanter fra Dansk Erhverv, Nykredit, PwC og sidste års vindere.

Tidligere landsvindere
Anders Byriel fra Kvadrat A/S (2015) Susanne Hessellund fra Bel Air Aviation A/S (2014), Thomas Dinesen fra Dinesens Floors (2013), Peter Eriksen fra Nilpeter A/S (2012), Jørgen Hallundbæk fra Welltec A/S (2011), BK Engineering A/S (2010), KM Telecom A/S (2009), Webtop A/S (2008) og Expo-Net Danmark A/S (2007).

• årets ejerleder
  • undersøgelser