Gå til indhold
Q8 tilslutter sig Science Based Targets som det første brændstofselskab i Norden

Pressemeddelelse -

Science Based Targets er en global standard, som hjælper virksomheder med at sikre, at deres klimamål lever op til, hvad videnskaben siger, der skal til for at opfylde Parisaftalen. Q8 har som det første brændstofselskab i Norden tilsluttet sig standarden for at kvalitetssikre sit bæredygtighedsarbejde yderligere og tydeliggøre rejsen mod klimaneutralitet.

Science Based Target Initiative (SBTi) er et samarbejde mellem Carbon Disclosure Project (CDP), World Resources Institute (WRI), Verdensnaturfonden (WWF) og FN’s Global Compact (UNGC). Q8 tilslutter sig som en del af OKQ8 Scandinavia, som består af Q8 i Danmark og OKQ8 i Sverige.

Som et af Skandinaviens største brændstofselskaber er det vigtigt for os at sikre, at vi nu bidrager til at bremse den globale opvarmning. Vi har allerede sat mål om, at vi skal være klimaneutrale i egen drift i 2030 og i hele værdikæden i 2045. Vi sikrer nu, at vi reducerer i takt med, hvad der kræves af olie- og gasindustrien i henhold til Science Based Targets, siger Marie Sheye Lund, Kommunikationschef hos Q8.

Første skridt er at sætte mål i tråd med Science Based Target Initiative. Andet skridt er at få sine mål gennemgået og godkendt – en proces der kan tage op til 24 måneder.

For at et mål inden for olie- og gasindustrien skal godkendes af Science Based Targets Initiative, skal det omfatte de produkter, benzin og diesel, som sælges. Vi arbejder allerede i dag med at reducere den udledning, der sker i forbindelse med vores produkter. I dag sælger vi fx vores Biodiesel HVO100 på syv stationer i Danmark og direkte til erhverv, som reducerer C02-udledningen med op til 90 % sammenlignet med traditionel diesel, fortæller Marie Sheye Lund.

SBTi udvikler målsætningsmetoder baseret på seneste klimavidenskab fra IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) til virksomheder i forskellige brancher. Metoden gør det muligt for virksomheder, investorer og regeringer at specificere, hvor hurtigt og hvor meget de skal reducere deres drivhusgasemissioner med, hvis de skal leve op til Parisaftalen og målet om at holde den globale opvarmning under 2 grader og helst under 1,5 grader.

Q8 er som en del af OKQ8 Scandinavia den første brændstofvirksomhed i Norden, der tilslutter sig SBTi.

For yderligere information kontakt: Marie Sheye Lund, Q8 Danmark
Mail: presse@q8.dk

Den foretrukne muliggører for bæredygtig bevægelse

OKQ8 Scandinavia består af OK-Q8 AB i Sverige og Q8 Danmark A/S i Danmark. Vi er omkring 3700 engagerede og serviceorienterede medarbejdere i alt, der arbejder aktivt for at fremme udviklingen af mere klima- og miljøvenlige brændstoffer, services og produkter, at mindske uligheden og at bidrage til bæredygtige byer og samfund. Med cirka 1000 servicestationer samt et stort udvalg af bilprodukter og mad til farten stiler vi efter at være den fortrukne muliggører for bæredygtig bevægelse – både nu og fremover. Besøg os på Q8.dk.

Marie Sheye Lund

Pressekontakt Kommunikationschef 20978707

Velkommen til Q8 Danmark A/S!

Q8 Danmark A/S udgør sammen med OK-Q8 AB i Sverige OKQ8 Scandinavia, og vi er samlet set en af Skandinaviens største energi- og brændstofvirksomheder. Med cirka 1.000 servicestationer til både personbiler og tung trafik har vi en central rolle i at sikre infrastrukturen og understøtte den mobilitet, der er essentiel for sammenhængskraften i vores samfund på begge sider af sundet.

Vi har sat ambitiøse klimamål. OKQ8 Scandinavia skal i 2035 have opnået netto nul-udledning i hele vores værdikæde. Dette betyder, at vi skal reducere vores CO2e-udledning med mindst 90 procent i forhold til basisåret 2020.

Vi tager solide skridt i den rigtige retning og arbejder målrettet på at præsentere alternativer, som er mindre klima- og miljøbelastende. Det gælder alt fra brændstofvalg og bilvask til madudvalg og affaldssortering. Hvert skridt tæller, og særligt i udrulningen af lynladere har vi allerede taget et markant, positivt skridt. Dette aftryk vil blive endnu større fremover, i takt med at infrastrukturen i Danmark udbygges. Vi er godt i gang.

Q8 Danmark A/S

Arne Jacobsens Allé 17