Aftale indgået om budget 2023

Aftale indgået om budget 2023

Torsdag den 29. september blev Venstre og Det Konservative Folkeparti enige om, hvordan pengene skal fordeles i det kommunale budget i Rebild for næste år. 13 af byrådets 25 medlemmer står således bag budgetaftalen.

Med Venstre og Det Konservative Folkeparti er der nu i Rebild Kommune flertal for et budgetforslag, som sendes til byrådets endelige godkendelse den 13. oktober 2022.

Nødvendige investeringer i anlæg og ansvarlig drift

Borgmester Jesper Greth (V) er som leder af budgetforhandlingerne tilfreds med budgetaftalen. Selvom budgetaftalen er præget af en stram økonomiaftale, som KL og regeringen indgik før sommerferien, kalder borgmesteren aftalen for ansvarlig og fremtidssikret:

-Alle ved, at vi har været på en særdeles vanskelig opgave i år, og at Rebild Kommunes økonomiske udfordringer, der har bygget sig op over et stykke tid, er blevet skærpet af en ekstraordinært stram økonomiaftale indgået mellem regeringen og kommunerne i juni, som er et resultat af bl.a. krigen i Ukraine og den stigende inflation.

-Men jeg er glad for, at budgettet for næste år kommer til at indeholde nogle helt nødvendige investeringer i blandt andet institutioner og trafiksikkerhed. Med de anlægsprojekter, der er prioriteret i budgetaftalen, har vi haft et klart sigte. Vi har lagt vægt på byggeri af vigtige institutioner på kernevelfærdsområderne. Trafiksikkerhed har også fået høj prioritet, da sikre skoleveje er vigtige for vores børn. Samtidig har vi skelet til, hvor der er mulighed for at få medfinansiering, ligesom vi har prioriteret tiltag inden for et af Rebilds stærke kort, nemlig naturen. Omvendt har vi skubbet projekter som Ny Nibevej og Byens Bro lidt længere ud i fremtiden.

-Samtidig gør vi driften af kommunen både bedre og billigere for derved at tage hånd om nogle af kommunens største udfordringer. Det sker på en måde, hvor vi fortsat kan støtte udviklingen af kommunens lokalsamfund, for det er vigtigt, at der er aktivitet i alle dele af kommunen.

Gruppeformand Lene Aalestrup (K) er også tilfreds med forhandlingerne og den indgåede aftale:

-Rebild Kommunes økonomi har i en længere periode ikke været i balance, men vi har med et grundigt forarbejde dannet os et realistisk billede af situationen, hvilket har været nødvendigt, så vi i en svær tid kan udvise økonomisk ansvarlighed og samtidig får lavet de nødvendige tilpasninger på både anlæg og drift, så vi igen kan investere og udvikle Rebild Kommune med fokus på byrådets vision.

-Jeg glæder mig særligt over, at det er lykkedes for os at enes om et budget, der fortsat gør det muligt at understøtte kultur- og foreningslivets mange vigtige aktiviteter og frivillige kræfter, der er med til at sikre Rebild Kommunes udvikling via tidssvarende fritidsrammer til glæde for indbyggernes sundhed. Det er også vigtigt, at vi får taget hul på en nødvendig fremtidssikring af senior- og ældreområdet og arbejdet med en skolestruktur, der løfter kvaliteten og giver alle børn et kvalificeret tilbud i hverdagen. Vi skal investere i vores børn både via dagtilbud og skoler samt på specialområdet. Endeligt skal man ikke undervurdere værdien af, at vi fortsat understøtter udviklingen af erhvervslivet i Rebild Kommune.

Jesper Greth og Lene Aalestrup understreger, at aftaleparterne ikke har set det som en mulighed at trække yderligere på kassebeholdningen end det træk på ca. 35 mio. kr., der allerede er indarbejdet i budgetaftalen. For at undgå for stor sårbarhed i en kritisk tid, har kommunen brug for økonomisk sikkerhed. Et yderligere kassetræk vil indebære, at der betales for nutidens problemer med fremtidens penge. Den af regeringen meddelte dispensation til skatteforhøjelse afvises med henvisning til, at det hiver penge op af lommerne på kommunens borgere, uden at tilføre bundlinjen nævneværdige beløb de første tre år.

Rettidig omhu at sikre effektiv bygningsdrift

Driften af kommunens bygninger foregår i vid udstrækning lokalt i dag. Et af tiltagene i budgetforslaget er at samle ansvaret for bygninger og bygningsdriften i en fælles enhed. Det giver et bedre overblik over kommunens samlede bygningsmasse, og dermed kan der ske en bedre udnyttelse og en mere effektiv drift, der yderligere kan forbedre klimabelastningen og reducere kommunens energiforbrug. Aftaleparterne vil gøre det i en Rebild-udgave, hvor der er fokus på fordelene ved det lokalt forankrede samarbejde. Samtidig er det aftalt at lukke administrationsbygningen i Terndrup, således at administrativt personale samles i Nørager og Støvring. Dette har sigte på at frigøre ressourcer til velfærdsopgaverne.

Forståelse for bekymringer lokalt

Budgetaftalen indeholder – foruden en større analyse af skole- og dagtilbudsområdet – konkret en beslutning om at lukke Ravnkilde Skole fra skoleåret 2023/24 med henvisning til bl.a. skolens størrelse og generelle tilslutning, befolkningsprognosen samt skolens relative nærhed til andre tilbud. Det kommer, efter at udviklingen i Ravnkilde har været fulgt tæt af byrådet helt siden 2016.

Som led i en større moderniseringsplan af kommunens ældreboliger er der bl.a. også lagt op til at ændre Ældrecentret Birkehøj i Øster Hornum til moderne og seniorvenlige boliger.

Navnlig disse to tiltag har lokale borgere undervejs i processen udtalt sig imod. Jesper Greth har forståelse herfor:

-Jeg har fuld forståelse for bekymringerne i de lokalsamfund, der bliver ramt af de aftalte ændringer på nogle af vores institutioner. Og jeg er sikker på, at alle politikere gerne så, at vi kunne have alle servicetilbud i alle byer og landsbyer. Men sådan ser virkeligheden desværre ikke ud. Ud over kroner og ører, handler det også om kvaliteten af de tilbud, vi giver til borgerne. Ikke mindst på skoleområdet kan kvaliteten falde, hvis enhederne bliver for små. Men jeg er klar over, at lokalsamfundene oplever, at der bliver taget noget fra dem, og det har jeg som sagt fuld forståelse for. Derfor prioriterer vi også midler til at indgå i en tæt dialog med de berørte lokalsamfund.

Ønske om bredt samarbejde om udmøntningen

Socialdemokratiet, Den Sociale Fællesliste, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten deltager ikke i budgetaftalen, men Jesper Greth og Lene Aalestrup understreger, at de lægger op til et konstruktivt samarbejde med de partier, som vil samarbejde om udmøntningen. De fremhæver, at der under hele forløbet har været en god og tæt dialog med Radikale Venstre, som sent trådte ud af forhandlingerne på grund af enkelte elementer i aftalen.

Jesper Greth og Lene Aalestrup ærgrer sig samtidig over, at de øvrige partier ikke har villet være med hele vejen i arbejdet med de svære beslutninger, der skulle træffes i år.

Jesper Greth uddyber:

-Det er jo et budget, hvor vi har været tvunget til nogle hårde og vanskelige kompromisser og prioriteringer, og derfor har der også været modstand fra flere sider. Men den modernisering og omlægning af kommunens drift, som vi lægger op til, og som jeg mener er både helt nødvendig og ansvarlig, er så vidt muligt baseret på et grundigt forarbejde på velunderbyggede analyser. Derfor er det også mit oprigtige ønske, at hele byrådet vil gå med i arbejdet om at udmønte budgettet, ligesom jeg også rækker ud til de lokale samfund, så vi i fællesskab kan gennemføre denne langsigtede omlægning, slutter borgmesteren.

Den fulde budgetaftale findes her: rebild.dk/budgetaftale2023

Lene Schmidt Aalestrup