Byrådet har sendt Vores Klimaplan i høring og de årlige klimauger er lige om hjørnet

I Rebild Kommune er vi sammen om en klimavenlig fremtid. Her spiller Klima Rebild en central rolle i forslaget til Vores Klimaplan. Derfor sender byrådet forslaget til Vores Klimaplan i høring hen over Klima Rebilds årligt tilbagevendende klimauger.

Høringsperioden er på fire uger i uge 10 til og med uge 13, mens Klima Rebilds årlige klimauger er i uge 11 og 12.

Tilbage i sommeren 2020 besluttede byrådet at tilslutte sig det nationale DK2020 projekt ’Klimaplaner for hele Danmark’ og derved foretage et markant gearskifte i klimaindsatsen.

I Rebild Kommune har vi udviklet forslaget til klimaplanen sammen med borgere, erhverv og foreninger, og derfor kalder vi den Vores Klimaplan. Den viser de første skridt på vejen til både at blive klimaneutrale, ved at reducere udledningen af drivhusgasser til nettonul* frem mod 2050 – og samtidig blive klimarobuste, ved at tilpasse os klimaforandringerne. Klimaplanen er handlingsorienteret og omfatter hele kommunens geografiske område. Den viser både hvad vi vil opnå og de første skridt på vejen til at nå derhen.

2030-målet er 60 % mindre udledning

Klimaplanen er inddelt i fem temaer; Læring og Levevis, Natur, Skov og Landbrug, Energi og Mobilitet, Cirkulær Økonomi og Klimatilpasning. Hvert tema har et overordnet mål og en række klimaindsatser. Hvert ton tæller og alle kan bidrage til klimaindsatserne og vores 2030-mål om at nå en 60 % reduktion af drivhusgasudledningen i forhold til udledningen i basisåret 1990. Som reference var reduktionen i 2018 på 24 %. Fra forslaget fremhæves følgende strategiske indsatser:

• Få flere med i klimaindsatsen
  • Øge arealerne med vådlagte lavbundsjorde og skov
  • Fremtidssikre fødevareforsyning gennem reduceret udledning fra husdyr og planteproduktion
  • Omstille til CO2 neutrale varmekilder
  • Overgå til grønnere og mere aktiv mobilitet
  • Producere mere vedvarende energi
  • Indtænke cirkularitet i byggeri og anlæg
  • Øge samarbejde og koordinering omkring klimatilpasning

Vi lancerer forslaget til klimaplanen under klimaugerne, men du kan allerede nu finde forslaget til Vores Klimaplan på klimarebild.dk/vores-klimaplan samt under høringer på rebild.dk.

Klimaplan og klimauger – Kom med!

Med Vores Klimaplan viser vi vejen til en mere klimavenlig kommune, og her spiller Klima Rebild en væsentlig rolle i at gøre planen til virkelighed. Det gør Klima Rebild blandt andet ved at gøre klimaområdet håndgribeligt og vise forskellige tilgange til klimaindsatser. Og indsatsen er vigtig. Det handler ganske simpelt om at sikre fremtiden for vores børn – for hvis vi sætter fart på klimaindsatsen nu, har vi en fantastisk chance for at opnå balance og have en klode vi kan give videre til fremtidige generationer.

Formand for Teknik- og Miljøudvalget, Leon Sebbelin, udtaler:

- Vi står allerede sammen om klimaindsatsen her i Rebild Kommune og det er Klima Rebild der arrangerer klimaugerne et godt eksempel på. I klimaugerne mødes vi for at favne det der sker på klimaområdet. Det der kendetegner klimaugerne er, at initiativerne er meget bredt funderet og der er mange forskellige aktører involveret. Men vi vil gerne have endnu flere med i klimaindsatsen og derfor vil jeg opfordre til at tage en ven eller nabo med til et arrangement i Klimaugerne.

Masser af muligheder for at mødes om klimaet

I klimaugerne får du rig mulighed for at blive klogere på klima og samtidig høre nærmere om forslaget til Vores Klimaplan samt dele dine input. Vi vil nemlig rigtig gerne høre din mening. Udover lancering af forslaget til Vores Klimaplan byder klimaugerne på mange spændende aktiviteter for både børn og voksne. Her kan du blandt andet møde ”Sorteringsbilen” og blive klogere på den nye affaldsordning, bytte dit gamle tøj til Det store byttemarked i Skørping, være med til at starte den første RepairCafé i kommunen eller deltage i debatarrangementet Arealbehov: Balance mellem natur, fødevare- og energiproduktion. Se programmet for klimaugerne her.

For at gøre Vores Klimaplan til virkelighed, skal både borgere, foreninger og erhverv være med til at sætte handlinger i gang og finde endnu flere gode løsninger til et godt klimavenligt liv.

Sammen finder vi den bedste vej til en klimavenlig kommune.

*Nettonul betyder at klimaregnskabet ’går i nul’.

Jytte Gad Lauridsen

Direktør Center Natur og Miljø, Center Plan, Byg og Vej +45 21 71 77 07