Også i 2017 og 2015 kårede Dansk Industri Rebild Kommune som den nordjyske kommune med det bedste erhvervsklima.

​Erhvervet kårer Rebild Kommune som bedst i Nordjylland

En ny og omfattende undersøgelse lavet af Dansk Industri slår fast, at Rebild Kommune har det bedste erhvervsklima i Nordjylland, og lander samlet set på en 11. plads blandt landets 98 kommuner. Det betyder samtidig at Rebild Kommune rykker 21 pladser frem på listen fra sidste års placering i undersøgelsen.

Undersøgelsen tager udgangspunkt i lokale virksomheders oplevelser med kommunen ud fra ni forskellige faktorer. Rebild Kommunes nye placering kan, ifølge den lokale formand for DI Aalborg, Peter Rindebæk, være et resultat af mange forskellige indsatser.

- Rebild Kommune er et smørhul for virksomheder. Attraktive erhvervsgrunde langs motorvejen og kort afstand til Aalborg. Kommunen er særdeles proaktiv i forhold til at tiltrække borgere og virksomheder, og den lykkes med at få byudvikling og erhvervsudvikling til at gå hånd i hånd. Der er dog stadig nogle områder, hvor kommunen kan gøre det endnu bedre, og det glæder vi os til at samarbejde om”, udtaler Peter Rindebæk.

Resultat af en målrettet indsats

Arbejdskraft og infrastruktur ligger højest på virksomhedernes ønskeliste, og med et spring på 21 pladser frem på listen, vidner det om et rigtig godt match med udviklingen i Rebild Kommune.

Borgmester Leon fremhæver at mange har æren for succesen:

- Vi har vendt udviklingen og det er kun lykkedes ved en fælles indsats, som tæller alt fra borgere, virksomheder og vores tværkommunale Task Force, der er et tæt samarbejde imellem Business Rebild, vores beskæftigelsesenhed, Plan, Byg og Vej, Natur og Miljø og vores juridiske afdeling. Jeg er meget stolt af placeringen og den udvikling vi har skabt, fordi det er et af flere tegn på, at vi har ramt rigtig med vores vision og satsning på de punkter der er unikke for vores kommune. Det har skabt befolkningstilvækst og en markant forøgelse af salget af erhvervsgrunde og nye virksomheder der slår sig ned her. Det betyder i sidste ende, at vi kan udvikle vores infrastruktur og institutioner både i by- og landområderne, samt styrke et attraktivt fritidsliv for vores borgere. Det er en symbiose, som vi skal holde fast i - og vi er kun lige begyndt, udtaler Leon Sebbelin.

Tæt dialog med erhvervslivet

I alt har 60 virksomheder fra Rebild Kommune deltaget i undersøgelsen. Erhvervs- og turistchef, Jane Bejlegaard Lindberg, fra Business Rebild fremhæver flere konkrete indsatser, som har haft afgørende betydning for Rebild Kommunes placering i undersøgelsen.

- Undersøgelsen er et værdifuldt supplement til vores daglige arbejde med virksomhederne. Vores absolutte fokus, i Business Rebild, ligger i at være i tæt dialog med vores lokale erhverv, for derved at kunne give den bedste mulige erhvervsservice. Samtidig har en styrkelse af dialogen og kommunikation med forvaltningen medført, at vi har flyttet vores placering vedrørende private leverandører og vores udbudsprocesser fra en 73. plads til en 21. plads, uddyber Jane Bejlegaard Lindberg.

Hun forklarer yderligere om indsatserne i kommunen:

- Vi har igennem flere år arbejdet med en målrettet tværgående brandingkampagne og indsats for at tiltrække nye erhvervsdrivende til vores attraktive erhvervsjord, fantastiske muligheder for bosætning og Danmarks smukkeste natur med mulighed for et aktivt liv. Alle parametre der er væsentlige for erhvervet for at kunne tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft. Brandingindsatsen har konkret medført at vi har styrket kommunens image fra en placering på 12. pladsen til en flot 5. plads i undersøgelsen, siger Jane Jane Bejlegaard Lindberg afslutningsvis.

Fakta om Lokalt erhvervsklima 2020

DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2020, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er 11. år i træk, at DI laver undersøgelsen.

7.616 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, bygger, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer omkring 323.320 arbejdspladser, hvilket svarer til mere end 18 % af den private beskæftigelse.

Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkelig mængde svar.

---------------------

Jane Bejlegaard Lindberg