Kulturministeren ønsker at høre nordjydernes input til, hvordan fremtidens bibliotek kan være - foto Lars Krabbe

Hvordan skal fremtidens bibliotek være?

’Ordet er frit - biblioteket er dit.’ Under den overskrift inviterer kulturminister Mette Bock og Leon Sebbelin, formand for KL’s Kultur-, Erhvervs- og Planudvalg til debat om fremtidens bibliotek. Arrangementet er åbent for alle interesserede og foregår fredag den 26. oktober kl. 12.30-14 på Mekoprint, Hermesvej 4 i Støvring.

Kulturministeren og kommunernes talsmand på kulturområdet ønsker en debat om bibliotekernes fremtid. Derfor har de planlagt en tur rundt i landet for at snakke med borgerne og blive klogere på, hvordan danskerne bruger biblioteket, og hvilken slags bibliotek de ønsker sig. Det første af i alt fire møder holdes i Støvring, og input fra alle fire møder vil blive brugt, når kulturministeren og KL senere drøfter, hvordan rammerne for fremtidens biblioteker skal se ud.

Mekoprints medarbejdere er med i debatten

Leon Sebbelin noterer med tilfredshed, at der kommer et nordjysk aftryk på biblioteksdebatten.

- Det er en flot gestus, at Mekoprint ikke bare lægger hus til arrangementet, men også lader 25 medarbejdere bruge arbejdstid på at bidrage til bibliotekernes udvikling.

- Bibliotekerne er udfordrede af digitalisering og ændrede brugervaner, og alle gode kræfter bør være med til at præge fremtidens bibliotek. Jo flere der får glæde af den fantastiske kulturinstitution, som vores folkebiblioteker er, jo rigere et samfund bliver vi en del af.

- Ud over Mekoprints medarbejdere, kan interesserede borgere melde sig til arrangementet. Man behøver ikke at være superbruger af biblioteket for at være med. I H.C. Andersens fædreland ved vi, at Klodshans er mere idérig end sine lærde brødre, slutter Leon Sebbelin.

Tidligere DR2-studievært er moderator

Journalist Anja Bo styrer debatten. Først interviewer hun kulturminister Mette Bock og Leon Sebbelin. Derefter kan publikum besøge tre valgfrie poster, hvor man i mindre grupper for eksempel kan løse biblioteksgåder eller være kassemester for fremtidens bibliotek. Arrangementet slutter med en fælles debat på baggrund af de inputs, der er kommet på posterne.

Der bliver serveret drikkevarer og snacks til debatten.

Tilmelding er nødvendig

Af praktiske hensyn skal man melde sig til arrangementet på forhånd, blandt andet er der grænse for deltagerantallet. Tilmeldingsfristen er mandag den 22. oktober. Ring til Niels Larsen på 99 88 76 15, eller send en mail på nila@rebild.dk.