Marcus Faaborg Boysen og Sarah Balle Aaen går i 9. klasse på Karensmindeskolen i Støvring og er begge med i fælleselevrådet

KV21: unge er også engagerede i lokalpolitik!

I sidste uge var byrådssalen i Støvring fyldt med unge fra hele kommunen, til workshoppen ’Politics’n Pizza’ for unge med interesse for lokalpolitik. Det blev en sjov, engagerende og hektisk aften med budgetlægning og dilemmaer, der berører de unges hverdag.

Ungerødder: gode rammer og dilemmaer
Rasmus Egholm Sørensen går i 1. g på Støvring Gymnasium og bor i Terndrup. Rasmus kom i Ungerådet denne sommer, og han vil gerne være med til at skabe gode rammer for andre unge og lave nogle fede arrangementer, fortæller han. Han har for eksempel lige været med til at arrangere et halloween-arrangement.

Signe Pedersen er også med i Ungerådet og går i 8. klasse på Skørping Skole. Hun synes, det er rart at høre, hvad man egentlig laver i byrådet. Budgetlægning virker som en uoverskuelig proces, men det er vigtigt at forsøge at forstå de dilemmaer politikerne står i hele tiden, synes hun.

Fælleselevrødder: økonomi og budgetter fylder mest

Marcus Faaborg Boysen går i  9. klasse på Karensmindeskolen og er aktiv i elevrådet og fælleselevrådet. Han er meget politisk interesseret, men kunne ikke tænke sig at blive politiker, fortæller han.

- Workshoppen skaber et rum til at tale politik med andre unge: Vi kan være uenige, men vi skændes ikke – vi har en god samtale, understreger han.

Det vigtigste for Marcus i kommunalpolitik, er økonomi og budgetter:
- Vi oplever, at vi har en masse fede ideer – men der er ingen penge til at realisere dem. Vi kan nogle gange blive helt opgivende, og vi vil jo så gerne skabe nogle gode resultater og fede ting for eleverne, slutter han.

Sarah Balle Aaen går også i 9. klasse på Karensmindeskolen, hvor hun er formand for elevrådet. Hun er også formand for fælleselevrådet i Rebild Kommune og er stærkt optaget af at kæmpe for skolerne. Sarah har været med til at arrangere workshoppen.
Sarah er også nysgerrig på politikernes arbejde i byrådet, og hun er glad for, at de på sådan en aften kan lære noget om prioriteringer og snakke politik med andre unge på en konstruktiv måde.

- Jeg ønsker, at alle skoler og elever skal have lige muligheder og udgangspunkt – men det er svært på et “dårligt budget”, fortæller hun og forsætter - på nogle skoler, er der for eksempel ikke altid råd til vikarer, så økonomi og budgetter fylder meget i vores hverdag. Vi går ind til skolelederen med vores ønsker og siger ”vi kunne godt tænke os”, men der er desværre ingen ekstra penge, fortæller Sarah, som også understreger, at elevrådet har et rigtig godt samarbejde med skoleledelsen.

Fakta
Rebild Ungeråd og fælleselevrådet havde i samarbejde tilrettelagt workshoppen Politics`n Pizza for ungerødder, fælleselevrødder, elevrødder og inviteret alle politisk interesserede unge i kommunen. 20 unge tog imod tilbuddet. Den radikale Pia Elberg repræsenterede byrådet, og fortalte de unge om budgetlægning og om sin egen motivation for at gå ind i lokalpolitik.

Politisk mesterlære
Ud over workshoppen er tre unge gået i politisk mesterlære - to folkeskoleelever fra Nørager og en fra Skørping. De unge følger hver deres lokalpolitiker i den kommunale valgkamp  - fra omdeling af valgmateriale, til valgmøder, og kommer tæt på hele processen. Ideen med politisk mesterlære kommer fra fælleselevrådet i Rebild Kommune, som gerne vil give muligheden for børn og unge til at komme tættere på det lokalpolitiske arbejde og det politiske system.

Helle Bitsch Pedersen

Udviklingskonsulent Center Børn og Unge +45 99 88 77 81