30 deltagere deltog i arrangement hos virksomheden Keflico i Støvring.

Rebild: Bæredygtighed som kernefokus!

I forbindelse med Klima Rebild ugerne åbnede Støvring virksomheden Keflico A/S dørene op for et arrangement under overskriften ”Vil du have viden om bæredygtigt byggeri?”. På deres 14.000 m2 store lager blev 30 lokale virksomheder og borgere inspireret til ny viden og indsigt i bæredygtigt byggeri. Bag arrangementet stod Keflico A/S, Business Rebild, Dansk Naturfredningsforening og Danmarks Ingeniørforening.

Vi skal gentænke vores forbrug

Med et overordnet fokus på at bæredygtigt byggeri i bund og grund handler om at bygge solide, sunde boliger og bygninger, hvor hensyn til miljøet og klimaet inddrages, blev der også draget paralleller til nytænkende arkitektur eller kendt design.

For at få inspiration var arkitekt Kristine Virén, bl.a. kendt fra Hammerslag og formidlingschef hos Bolius, inviteret til at give sit besyv på tendenser og strømninger i den måde, vi bruger vores boliger på, og kom med indsigt i de største klimapåvirkninger inden for bolig og livsstil.

- Det er tydeligt at vores stigende forbrug, og tendensen til at vores bolig bliver større og større og mere energikrævende, er væsentlige klimapåvirkninger, udtaler Jane Bejlegaard Lindberg som respons på oplægget.

Vi skal gentænke vores forbrug, men hvordan arbejdes der med den bæredygtige dagsorden hos virksomhederne? Det gav adm. direktør Mads Stenstrop i trævirksomheden Keflico sit bud på.

- Vi har en position i markedet, hvor vi har mulighed for at skabe bæredygtige forandringer, og det forpligtiger. Når vi har valgt at lade bæredygtighed være en central del af vores virke, så er det fordi vi ønsker at skabe de bedste forudsætninger nu, uden at gå på kompromis med fremtiden, siger Mads.

Men hvilken betydning har det for en virksomhed, når den bæredygtige dagsorden sættes højt på dagsordenen, var svaret ganske simpelt hos trævarevirksomheden.

- Vores fokus er altid på at træffe de valg, som giver mening i et miljømæssigt, socialt og økonomisk bæredygtigt perspektiv – et gråzonevalg er ikke et valg for os. Arbejdet med bæredygtighed skaber udvikling og forandringer og ikke mindst så skaber det højere formål for arbejdet blandt medarbejderne, afslutter Mads.

Årets vinder af Moder Jord skulpturen

I forbindelse med Klima Rebild ugerne bliver der hvert år uddelt en skulptur ”Moder Jord” til en virksomhed i Rebild Kommune, der gennemfører særlige klimahandlinger, og som arbejder for at opnå bæredygtighed. Det vil sige at skabe de bedst mulige betingelser for mennesker og miljø – både nu og i fremtiden. I år gik skulpturen til Keflico A/S, som blev overrakt af borgmester Jesper Greth.

Og det var et stolt Keflico, som tog imod Moder Jord skulpturen. Om anerkendelsen udtaler Mads Stenstrop.

- Vi er glade for, at vores mange indsatser vedrørende bæredygtighed bliver bemærket, og at Rebild Kommune har valgt at anerkende dette med Klima Rebild prisen 2022. Hos Keflico investerer vi betydelige ressourcer i at skabe bæredygtig fremdrift eksempelvis på områder, som at fremme brugen af bæredygtighedscertificeret træ, klimainitiativer, samt løbende rapportering, som kan inspirere og påvirke andre til lignende initiativer, siger Mads.

Valget af Keflico var lagt i hænderne på styregruppen for Klima Rebild, og de fremhæver flere emner, som afgørende for at det netop er Keflico, som løber med skulpturen i år.

- Keflico er dedikeret til den bæredygtige udvikling og er meget bevidste om deres rolle i den. For at give et åbent og fuldgyldigt billede af den bæredygtige udvikling i Keflico, har virksomheden valgt at forpligtige sig til at rapportere løbende på processen. Virksomheden følger standarden Global Reporting Initiative (GRI) med deraf følgende krav til indhold og struktur, siger Mette Kann-Christiansen der sidder med i styregruppen for Klima Rebild.

FAKTA OM MODER JORD

Skulpturen "Moder Jord" er lavet af kunstner Michael Sasserson, og blev første gang lavet i forbindelse med Klima Rebild i 2015. Skulpturen er støbt af brugte øl- og sodavandsdåser, og uddeles hvert år til en virksomhed der især fokuserer på ”miljømæssig bæredygtighed” – det at passe på jorden, så den ikke tager skade af den måde, vi lever på.

Jane Bejlegaard Lindberg

Erhvervs- og turistchef Erhvervs og turisme 50825593