Turen går forbi Ravnkilden, hvor gæsterne kan fylde vandflaskerne direkte med det friske vand fra kilden.

Rebild Kommune byder velkommen med en guidet tur

Kender du alle besøgsstederne i din kommune?
Rebild Kommune giver nu tilflyttere en ekstraordinær mulighed for at komme helt tæt på deres nye kommune og lære de nye omgivelser bedre at kende.

Derfor byder Rebild kommune, i samarbejde med RebildPorten og RebildGuiderne, på en række guidede ture i området omkring Rebild Bakker og Rold Skov. De guidede ture er åben for alle, men man håber at især tilflyttere vil tage imod muligheden for at opleve deres nye kommune på en sjov og lærerig måde.

En af disse ture finder sted på søndag kl. 10.00-13.00 med start fra RebildPorten, hvor én af RebildGuiderne står klar til at byde velkommen:

“RebildGuiderne er en kæmpe gevinst for Rebild-området. Vi har disse ildsjæle, som brænder igennem med formidling, på et højt niveau, i vores område. Så da arbejdsgruppen forhørte sig hos RebildPorten, omkring muligheden for at lave et samarbejde, var RebildGuiderne hurtige til at lave en række guidede ture til formålet. Guiderne glæder sig over muligheden for at byde tilflyttere velkommen i en kommune med så fantastisk natur og muligheder.”

Udtaler Pernille Møller fra RebildPorten, som ser dette som en mulighed for RebildGuiderne til at komme længere ud med deres formidling, og vise hvad en guide tilføjer til en tur i skoven - om det så er på allerede planlagte ture eller som en ekstra oplevelse til familiefødselsdagen eller firmaturen. RebildGuiderne kan nemlig bookes til guidede ture.

Velkomstbrev som billet
Seks ture er i alt blevet udbudt til tilflytterne - og til borger og gæster generelt - hvor turen på søndag er den fjerde i rækken.Turene er åben for alle, men er man ny-tilflytter kan man komme med på turen ganske gratis.

Tilflyttere efter den 1. august 2018 har nemlig modtaget et velkomstbrev med et “gavebevis” til en guidet vandretur for hele familien. Er man ikke tilflytter efter denne dato, eller bare gerne vil deltage i turen, er man velkommen på turen alligevel, hvor der er en mindre deltagerbetaling på 25 kr.

Lokal viden gavner
Rebildguiden Marie-Louise Maarup ser frem til turen søndag, hvor det er hendes tur blandt RebildGuiderne til, at videregive sin lokale viden om området til turens gæster og de nye tilflyttere:

“Det er jo fantastisk, at kunne videregive alle de her spændende historier - både de faglige, men også myterne og sagn: det er tit dem, som jeg hører folk genfortælle, når de har deres egne gæster med i bakkerne. Og så gør det jo ikke noget, at vi lokale kan prale lidt med den rene drikkeklare vand ved Ravnkilden og fremvise den flotte natur.”

Og netop det rene og drikkeklare vand har fokus på søndagens tur, som går forbi Ravnkilden. Turen er en del-tur på Rebild Bakker Ruten, som er 10,8 km hele vejen rundt, men i dagens anledning er delt op så turen ender på 3,6 km. Men det betyder ikke, at der ikke er masser af smuk natur, oplevelser og historier med oveni kilometerne. Turen går bl.a. forbi Sønderkol, der med sine 102 højdemeter nok skal få lægmusklerne i gang, derefter ned omkring Tophuset, hvor der vil være historier om bl.a. TopKaren, Cimbrerstenen og Rebildfesten.
Skal du med på søndag, kan du stadig nå det!

Praktisk info

Tilmelding er nødvendig og kan ske på enten mail, info@rebildporten.dk, eller telefon, 9988 9000, til RebildPorten

Pris: 25 kr. – Velkomstbrev kan bruges som billet til denne tur.
De næste “tilflytter” ture (hvor alle er velkommen):
04.11.18 - Ravnkilderuten i Rebild Bakker kl 10-13
17.11.18 - Tag familien med på lygtetur i mørket ved Rebild Bakker kl. 16-19