Håndsrækningen er det nationale symbol for demens

Rebild Kommune inviterer mennesker med demens til at ”Ta’ med”

Over hele landet arbejder lokale kulturinstitutioner, idrætsklubber og frivillige foreninger i disse dage tæt sammen med fagpersoner og mennesker med demens om i højere grad at gøre det muligt for mennesker med demens at bevare et aktivt kultur- og fritidsliv. I Rebild Kommune kan man for eksempel tage en tur i biografen og se ’erindringsbio’.

”Ta’ med, afsted!” er sloganet for Demensugen 2024. Det er en stående invitation til mennesker med demens om at komme og være en del af fællesskabet i de lokale klubber, foreninger og kulturtilbud, der hvor de bor.

Selvom motion, oplevelser og det at dyrke sine interesser i et fællesskab er godt for vores fysiske og mentale sundhed, så viser undersøgelser at fire ud af fem demensramte, trækker sig fra sociale aktiviteter og fritidsliv, efter de har fået diagnosen.

”De forsvinder ganske enkelt fra de lokale fællesskaber og ender alt for ofte i ensomhed og isolation, fordi de er usikre på, om de stadig er velkomne i deres gamle klub eller fællesskab. Nogle er bange for, at et besøg på et museum eller til en koncert skal blive ubehageligt eller pinligt, hvis de pludselig mangler ord eller mister overblikket. Og så er det en del af selve demenssygdommen, at man mister noget af sit gamle initiativ og i højere grad har brug for motivation og en håndsrækning til at komme afsted,” siger Lone Harlev, sekretariatschef i Folkebevægelsen for et Demensvenligt Danmark.

Derfor er kultur og fritid fokus i Demensugen, hvor kulturinstitutioner, idrætsklubber, demensfaglige og det frivillige foreningsliv gør en ekstra indsats for at invitere og inkludere mennesker med demens, og hvor vi arbejder på, at kultur- og fritidslivet også opfordrer deres brugere og gæster til at byde mennesker med demens særligt velkomne.

Det sker konkret via lokale aktiviteter, som løber af stablen i Demensugen i og omkring uge 19. Arrangementerne har til formål at skabe viden om demens og invitere mennesker med demens og deres pårørende indenfor. Man kan derfor også finde trykt informationsmateriale rundt omkring på biblioteker og kulturtilbud i kommunen i uge 19 og ugerne efter.

”Ta’ med” i biffen!

I Rebild Kommune er der også arrangementer i uge 19 med fokus på mennesker med demens og deres muligheder for et være en del af et aktivt fritidsliv.

I Nørager, som er udnævnt som Sundhedslandsby, vil de frivillige gerne uddannes til demensvenner i demensugen. Det bliver de tirsdag d. 7. maj.

I Kinorevuen i Skørping, kan man komme tilerindringsbio’. Første gang er i demensugen onsdag d. 8. maj fra 10-11. Arrangementet er for mennesker med demens og deres pårørende. Filmen varer 30 minutter og bagefter er der kaffe og hygge. Man kan se en dokumentarfilm om Kong Christian den IX’s virke som statsoverhoved.

Næste gang der er ’erindringsbio’ er onsdag d. 22. maj fra 10-11. Her vises to film: ’Et par ord om Danmark’ som er en film om danskerne og deres hverdag fortalt af Helge Kjærulff-Schmidt og dernæst filmen ’Hvad skal jeg være’: i filmen medvirker blandt andre folkekære skuespillere som Bodil Udsen og Holger Juul Hansen.

Der skal bestilles billetter på forhånd via Kinorevuens billetsystem og en billet koster 50 kr. og er inklusiv en kop kaffe og en croissant.

Sidste år blev der afholdt mere end 120 arrangementer og events over hele landet. Forventningen er, at Demensugen i år vil byde på endnu flere aktiviteter, når demensfaglige og frivillige fra bl.a. kommunerne, Ældre Sagen, Alzheimerforeningen og Røde kors allierer sig med lokalområdets mange kultur- og fritidsinstitutioner og sammen siger ”Ta’ Med, afsted!”

Rebild klæder fritidslivet på til at være demensvenligt

For at støtte de lokale kultur- og fritidstilbud i at inkludere mennesker med demens, har Rebild Kommune et særligt tilbud om kurser i demensvenlighed. Tilbuddet står et team, der består af Marianne Finderup som er demenskoordinator i Rebild Kommune, kommunens frivillighedskonsulent, en foreningsudviklingskonsulent og frivillige uddannede demensveninstruktører for. Teamet tager rundt til lokale foreninger og klubber og giver vejledning og gode råd til, hvordan de kan have fokus på at inkludere og fastholde mennesker med demens i deres fællesskaber:

-Vi tilbyder Rebild Kommunes klubber og foreninger et besøg, der giver viden om demensvenlighed, fordi vi ønsker at bidrage til en god dialog om demens. Det styrker foreninger og klubber til at være forberedt, når et medlem får brug for støtte fra klubben eller foreningen og fra de andre medlemmer, siger Marianne Finderup og fortsætter

– vi vil gerne hjælpe foreninger med en dialog om, hvordan man griber mødet med mennesker med demens an. Samtidig er det vigtigt at forstå, at demensvenlighed er noget alle kan lære og at det ikke kræver andet end tålmodighed og lidt ekstra hensyn.

Fakta: Demensvenlighed i kultur- og fritidslivet

• En undersøgelse, som Folkebevægelsen for et Demensvenligt Danmark har foretaget, viser at: 60 pct. af pårørende angiver, at det er udfordrende for deres demensramte pårørende at deltage i motion, fritid eller kulturliv. 83 pct. angiver, at deres nærtstående har trukket sig fra deres sociale liv og fritidsinteresser.

• Der er mange gode eksempler på foreninger og klubber, som med få greb og lidt ekstra opmærksomhed inkluderer mennesker med demens. Se f.eks. www.demensvenligtdanmark.dk/cases/

• I DK lever næsten 100.000 mennesker med demens. Heraf er omkring 4500 under 65 år.

• Demens er den 4. hyppigste dødsårsag i Danmark.

Fakta: Folkebevægelsen for et Demensvenligt Danmark

Folkebevægelsen for et Demensvenligt Danmark har eksisteret siden 2017 og består af ti landsdækkende organisationer: Alzheimerforeningen, Demenskoordinatorer i Danmark, Dansk Sygeplejeråd, Ergoterapeutforeningen, Faglige Seniorer, FOA, Danske Professionshøjskoler, Socialpædagogerne, Pårørende i Danmark og Ældre Sagen.

Folkebevægelsen for et Demensvenligt Danmark står bag demenssymbolet ”Håndsrækningen”, som bæres af mennesker med demens for at vise, at de kan få brug for hjælp og for at aftabuisere sygdommen.
Folkebevægelsen er også initiativtager til den årlige Demensuge (uge 19), hvor en national kampagne og en række lokale indsatser skaber større forståelse for, hvordan vi kan skabe et mere demensvenligt samfund.

Fakta: Årets kampagne ”Ta’ Med”

I Demensugen 2024 er der fokus på demensvenlighed i kultur- og fritidslivet med en opfordring til mennesker med demens: “Ta’ med, afsted!” Budskabet kommer fra små og store institutioner og foreninger, der som del af kampagnen klædes på til at blive mere demensvenlige. Budskabet kommer også fra de øvrige gæster og medlemmer, som klædes på til at kunne agere demensvenligt og invitere og inkludere mennesker med demens.

Budskabet til mennesker med demens ”Ta’ Med, afsted” akkompagneres blandt andet af Rugsted & Kreutzfeldts hit ”Ta’ med” fra 1985. Instruktør Mikkel Blaabjerg har lavet en ny musikvideo til sangen, som ud over at være en sjov og skøn invitation til mennesker med demens om at komme og være med, også viser, hvordan demensvenlighed kan se ud.

Birgitta Sloth Christiansen

Centerchef Center Pleje og Omsorg +45 30 10 57 20