Foto fra sidste års Culture Cocktail på KulturStationen i Skørping

Rebild Kulturuger: to uger med alsidige oplevelser i hele kommunen

Kulturugerne byder på mere end 30 forskellige oplevelser fra fredag 8. september til søndag den 24. september. Året rundt byder kulturaktører og foreninger på et utal af oplevelser rundt om i hele kommunen, men i uge 37 og 38 frister kulturlivet vanen tro med endnu flere kulturoplevelser under de sprudlende Rebild Kulturuger.

- I år har vi et meget alsidigt program med i alt 30 forskellige oplevelser at vælge imellem – og vi opfodrer til og håber på, at folk vil besøge mere end et kulturtilbud under kulturugerne - og måske få lyst til at komme igen i løbet af resten af året, fortæller Karolina Kanstrup, formand for Rebild Kommunes Kulturråd og forsætter: Der er masser af musik, litteratur, foredrag, dans og historie på programmet; f.eks. aftenyoga med livemusik, Herman Bang-Dag, poesifestival, March mod ensomhed og Kulturpris.

Kulturprisen 2023

- I år uddeler Kulturrådet for første gang en Kulturpris. Kulturprisen gives til en person eller en forening, der har gjort en særlig indsats udover det forventelige for at fremme kulturen og dermed har været med til at profilere Rebild Kommune som en kulturkommune. Vi håber, at rigtig mange dukker op og ser med, når vi runder årets kulturuger af og afslører vinderen af kulturprisen, den 23. september i gården bag KulturStationen i Skørping klokken 15, siger Karolina Kanstrup.

Efter uddelingen af Kulturprisen er der fest, når Skørping Kulturforening byder på ”Hjemmelyd” med lokale bands og endagsfestivalen Culture Cocktail slår dørene op til koncert i 100-Salen klokken 19, hvor lokale unge bands spiller livemusik.

Rebild som kulturkommune

- Formålet med Rebild Kulturuger, er at styrke Rebild Kommunes identitet som kulturkommune. Her er en scene for kommunens mangfoldige kulturliv og rig mulighed for at finde sammen og afprøve nye samarbejder, siger Lene Aalestrup (C) formand for Kultur-, Fritids- og Sundhedsudvalget og fortsætter: - jeg holder aldrig op med at glæde mig over, hvor mange kunstnere og frivillige, der bidrager til at give alle os andre mulighed for at få rige kulturoplevelser og jeg glæder mig virkelig meget til at overrække årets Kulturpris 23. september, slutter Lene Aalestrup.

Programmet for kulturugerne finder du i magasinet derudad

Foreningen derudad, og Rebild Kommunes Kulturråd, er i år sammen om at koordinere Kulturugerne og programmet for kulturugerne finder man på midtersiderne i magasinet derudad. Magasinet blev husstandsomdelt i uge 35, og programmet kan findes i digital udgave på kommunens hjemmeside: rebild.dk

Lene Schmidt Aalestrup

Udvalgsformand Kultur-, Fritids- og Sundhedsudvalget +45 98 37 36 56