En glad og stolt Kulturprisvinder 2023: Henrik Bugge Mortensen, flankeret af udvalgsformand Lene Aalestrup og Karolina Kanstrup, formand for Rebild Kommunes Kulturråd.

Vinder af Kulturprisen 2023: Henrik Bugge Mortensen fra Skørping

Lørdag 23. september uddelte Rebild Kommunes Kulturråd for første gang Kulturprisen ved en festlig prisuddeling. Prisen gives til en person eller forening, der har gjort en særlig indsats for at fremme kultur og været med til at profilere Rebild Kommune som en kulturkommune. Kulturrådet valgte Henrik Bugge Mortensen som vinder, for hans ihærdige indsats og store kulturelle engagement, som ofte er med til at skabe nye kulturforeninger og nye kulturaktiviteter i kommunen.

Der var rigtig mange gæster, snak, musik og festligt liv i rotunden ved Kulturstationen og Kinorevuen i Skørping, da Kulturprisen 2023 blev uddelt af formand for Sundheds- Fritids- og Kulturudvalget Lene Schmidt Aalestrup. Formand for Rebild Kommunes Kulturråd Karolina Kanstrup fortalte først om den nye kulturpris og kunstneren Michael Sasserson delte dernæst sine overvejelser om udformning af den statuette, som Henrik Bugge Mortensen modtog som hæder. Statuetten var en smuk ugle i bronze på moseeg.

En bærende kraft i Rebild Kommunes kulturliv

- Henrik har helt fra sin ungdom deltaget i utallige kulturbærende aktiviteter hele spektret rundt fra aktiviteter rettet mod turister, radio, TV, bogudgivelser og film, fortalte Lene Schmidt Aalestrup blandt andet i Kulturrådets begrundelse og fortsatte: - Henrik har medvirket til skabelsen af BOGBY9520, Herman Bang-selskabet, Litterært Folkemøde, Ord i Nord, ligesom han laver Herman Bang-byvandringer og er redaktør på kulturmagasinet derudad. Uden Henriks drivkraft og engagement, var disse aktiviteter og foreninger ikke kommet op at stå. Sidste år var han med til at arrangere en julemesse på KulturStationen, som blev en stor succes og som gentages i år.
- Kulturrådet har med stor fornøjelse læst alle indstillingerne af Henrik Bugge Mortensen, og kulturrådet mener, at det er helt velfortjent, at den første kulturpris skal gå til Henrik Bugge Mortensen, som stadig sætter et usædvanligt aftryk på den kulturelle scene i Rebild Kommune; et stort og hjerteligt tillykke! sluttede Lene Schmidt Aalestrup

De øvrige nominerede var Henrik Bjerg Thomsen som formand for Kinorevuen, Mogens Yde som har været meget aktiv i det rytmiske musikliv i Skørping, Charlotte Meng som er arrangementskoordinater på Rebild Bibliotekerne og Foreningen Kulturmøllen i Bælum. De fik alle også et kæmpe tillykke og tak for deres store og utrættelige arbejde for kulturen, fra formanden fra Kulturrådet, Karolina Kanstrup.

Efter prisoverrækkelsen fortalte hædersmodtageren Henrik Bugge Mortensen, at han ganske enkelt ikke kan lave være med at engagere sig i kulturlivet:
    - for mig er det utrolig givende at være med til at skabe kulturtilbud både her i Skørping, som er en kulturkraft, og i hele kommunen. Jeg har gang i mange kulturprojekter og det lykkes kun, fordi jeg har så mange fantastiske samarbejdspartnere som for eksempel biblioteket og BOGBY9520. For tiden arbejder jeg på at arrangere litterært folkemøde til 2024, fortalte Henrik Bugge Mortensen.
    - Jeg er meget overrasket, taknemmelig og stolt over at modtage den smukke pris og er glad for anerkendelsen.

Efter overrækkelsen, fortsatte dagen med flere festlige kulturtilbud. Mange af gæsterne tog med til ”hjemmelyd” som skulle rundt til fire hjemmekoncerter i private stuer i Skørping, og i 100-salen lige indenfor, arbejdede lokale unge musikere og bands – mange med rod i Rebild Kulturskole - på at arrangere et brag af en gratis koncert, som blev afviklet samme aften.

Fakta

Den festlige weekend markerede afslutningen på de årlige Rebild Kulturuger, som i år har hyldet kulturens mangfoldighed! Der har været over 30 kulturuge-arrangementer i de forløbne uger med fællesskaber og et hav af alsidige og kunstneriske kulturoplevelser – for både store og små.

Rebild Kulturuger er et årligt tilbagevendende arrangement, der hylder nyskabelse og samarbejde.

Formålet med Rebild Kulturuger er at styrke Rebild Kommunes identitet som kulturkommune. Her er en scene for kommunens mangfoldige kulturliv og mulighed for at finde sammen og afprøve nye samarbejder.

- Vi ses derude i Rebild Kommunes mangfoldige og rige kulturliv og til Rebild Kulturuger 2024! slutter Lene Aalestrup.

Lene Schmidt Aalestrup

Udvalgsformand Kultur-, Fritids- og Sundhedsudvalget +45 98 37 36 56