Rebildfesten i de traditionsrige rammer mellem bakkerne.

Rebildfest med royal deltagelse

I år kunne Rebildfesten fejre sit 110-års jubilæum, og det blev fejret på behørig vis. I anledning af jubilæet deltog H.M. Dronningen som æresgæst.

Rebildfesten afholdes hvert år den 4. juli, den amerikanske uafhængighedsdag, for at fejre forbindelsen mellem USA og Danmark. Festen var en stor succes med deltagelse af en række talere og kunstnere, og mange havde valgt at deltage i festlighederne.

Et smukt symbol på samarbejde

Borgmester Jesper Greth deltog naturligvis i årets Rebildfest, og sagde efterfølgende:

- Rebildfesten er jo et stærkt og betydningsfuldt symbol på vores tætte bånd til USA. En forbindelse som blev grundlagt helt tilbage i starten af 1800-tallet, da mere end 330.000 danskere frem til 1930 udvandrede til Amerika. Mange bevarede forbindelsen til fædrelandet, og det lagde grunden til, ikke blot Rebildfesten, men også det nære forhold til USA. Og dagen bliver jo kun endnu smukkere af, at Hendes Majestæt Dronning Margrethe ærer festen med sin deltagelse.

H.M. Dronningen er protektor for Rebildselskabet, som blandt andet arrangerer den årlige Rebildfest.

Tak til fremsynede mennesker

Når det dansk-amerikanske samarbejde og den amerikanske uafhængighedsdag bliver markeret, skyldes det en gruppe af de danskere, der udvandrere omkring forrige århundredeskifte. De drømte om at holde en årlig sammenkomst hjemme i det danske fædreland, hvor man kunne mødes med familie og venner til en festlig dag. Derfor købte de – med dansk-amerikaneren Max Henius som frontperson – i 1911 et stykke hedelandskab i Rebild Bakker, og året efter blev den første fest i bakkerne afholdt. Et initiativ som glæder borgmesteren særdeles meget:

- Disse mennesker, med Max Henius i spidsen, var utroligt fremsynede. De havde ikke blot øje for vigtigheden af at bevare kontakten til deres fædreland og dermed skabe et sammenhold med det ”nye land”. De så også, at her var et helt unikt naturområde, som det var værd at bevare for eftertiden. Så efter de havde købt området, skænkede de det til den danske stat med den betingelse, at det skulle henligge i naturtilstand, være tilgængeligt for alle, og at dansk-amerikanerne skulle have lov at afholde arrangementer i bakkerne på amerikanske festdage. Og den dag i dag er området, med sin velbevarede natur, til stor glæde for såvel kommunens egne borgere som besøgende fra hele landet, ja fra hele verden, slutter borgmesteren.

I forbindelse med skyderiet i Fields den 3. juli, blev der holdt ét minuts stilhed for de dræbte og sårede.

Mads Bang Pedersen

Pressekontakt Kommunikationskonsulent Presse, krisekommunikation, sociale medier, video +45 20 61 21 69