Støvring: Nu er Klepholm Bro åben for offentligheden

Støvring: Nu er Klepholm Bro åben for offentligheden

Fredag den 25. marts kunne fem flotte veteranbiler som de første passere den nye bro over jernbanen ved Klepholm i Støvring. Broen skal være med til at binde den nye bydel i Støvring Ådale sammen med den øvrige del af Støvring.

Støvring by oplever en massiv tilflytning i disse år og den slags kræver flere huse. Derfor er området øst for banen - det der i daglig tale kaldes Støvring Ådale - i de seneste år blevet udvidet med adskillige ny udstykninger til boliger. Odderen, Grævlingen, Bæveren, Kronhjorten og Rådyret er fuldt bebyggede og lige ud for togstationen skal arbejdet med det nye, spændende centerområde, Brikken, netop nu til at begynde. Næste step er Haren hvor lokalplanen er godkendt, mens Ræven og Pindsvinet endnu kun er på idéstadiet.

Behov for flere daginstitutioner

Mange nye tilflyttere betyder heldigvis også flere børn, og derfor har Rebild Kommune også oprustet i forhold til børnepasning. I området er således inden for de seneste år bygget daginstitutionerne Kronhjorten, Rådyret og senest Børnehuset Klepholm der slog dørene op for de unge, nye borgere for få måneder siden.

Vigtigt med en vækstmotor

Borgmester Leon Sebbelin er rigtig glad for den rivende udvikling Støvring oplever i disse år:

- Det er vigtigt for Rebild Kommune, at Støvring driver væksten fremad og fungerer som det lokomotiv der trækker udviklingen. Jeg får jævnligt henvendelser fra borgere der sidder med en følelse af at det hele sker i Støvring, mens udviklingen står stille alle andre steder. Men især de seneste par år er det blevet tydeligt, at tilflytningen stille og roligt breder sig til kommunens øvrige byer.

Sammenhæng i byudviklingen

Når Støvring udvikler sig som det sker i disse år, er det naturligvis vigtigt at vejnettet følger med, så der ikke er nogle dele af byen der bliver afskåret fra andre. Det er den nye vejføring over jernbanen ved Klepholm med til at sikre.

Banedanmark har været med til at finansiere broen, da den samtidig er en del af deres plan om at elektrificere det danske tognet, hvilket kræver at alle broer over jernbanen skal have en vis minimumshøjde.

Etableringen af den nye Klepholmvej og Klepholm bro startede i november 2019 og har kostet ca. 61 mio. kr.

---------------------

Jytte Gad Lauridsen