Entreprenørerne havde stillet udstyr frem, så alt var klart da borgmester Jesper Greth (V) den 19. august 2022 tog det første spadestik til det nye sundhedshus i Støvring Ådale.

Sundhedshus i Rebild Kommune – et løft af sundheden

Fredag den 19. august kunne borgmester Jesper Greth og udvalgsformand for Kultur-, Fritids- og Sundhedsudvalget, Lene Aalestrup, tage det første spadestik til det nye sundhedshus i Rebild Kommune. Bygningen på i alt 5200 m2 bliver en del af en helt ny bydel i Støvring Ådale.

Borgmester Jesper Greth bød velkommen til de inviterede og lagde ikke skjul på, at han havde glædet sig meget til denne dag – faktisk i hele tre år. Jesper Greth understregede, at dagen på mange måder er historisk for Rebild Kommune. Byggeriet er det største offentlige byggeri i kommunens historie og er samtidig starten på en hel ny bydel, der vil rejse sig over de kommende år.

- Det er virkelig dejligt at kunne indfri visionerne om denne nye bydel, med et sundhedshus og op mod 250 nye boliger og gode udenomsarealer, der kommer til at danne ramme om en levende ny bydel med plads til, at mennesker i forskellige aldre og livsfaser kan slå sig ned og bo og leve. Byrådets nye vision hedder Sammen udvikler vi Rebild, og det gør vi blandt andet ved at udvikle dette lokalområde i forhold til øget bosætning i Støvring. Det kan også bidrage til den generelle branding af Rebild Kommune og dermed udvikling i hele området, slog borgmester Jesper Greth fast.

Et yderligere løft af sundheden

Når sundhedshuset er færdigt, vil de 5.200 m2 blive brugt af både kommunen, som ejer ca. 3.200 m2, og private aktører på sundhedsområdet; læger, tandlæger og lignende. Formand for Kultur-, Fritids- og Sundhedsudvalget, Lene Aalestrup, ser store fordele i at private og offentlige sundhedsydelser samles under samme tag:

- Vi har i adskillige år haft, og har stadig, et særligt fokus på folkesundheden i Rebild Kommune. Med det nye sundhedshus, har vi fået rammerne for at give sundhedsområdet et yderligere løft, som vil komme rigtig mange borgere til gavn. Her samler vi flere forskellige kompetencer indenfor sundhedsområdet, hvilket giver gode betingelser for samspillet imellem de sundhedsfaglige specialer. Og det vil i sidste ende komme borgerne til gode.

Bæredygtigt byggeri

I lighed med andre byggerier Rebild Kommune har stået i spidsen for de seneste år, har bæredygtighed spillet en væsentlig rolle i projekteringen af sundhedshuset. Borgmester Jesper Greth forklarer:

- I Rebild Kommune har vi lagt os fast på en række forpligtelser i forhold til FN’s 17 Verdensmål, herunder bæredygtighed ved nybyggeri. Derfor er jeg også utrolig glad for, at vi har modtaget knap 2,5 millioner kroner fra Realdanias pulje ”Sammen om Bæredygtigt Byggeri”. Det har givet os mulighed for i endnu højere grad at vælge materialer, der sikrer en lang levetid med mindst muligt vedligehold, for blot at nævne et enkelt eksempel. Vi ser frem til en god, sund og bæredygtig bygning, slutter borgmesteren.

Det nye sundhedshus bliver en del af den nye bydel på centergrunden i Støvring Ådale, og det står efter planen færdigt i juni 2024.

Lene Schmidt Aalestrup

Udvalgsformand Kultur-, Fritids- og Sundhedsudvalget +45 98 37 36 56