Borgmester Jesper Greth holdt tale til børn og voksne i anledning af Aavangens grønne flag

Terndrup: Børnehuset Aavangen får det grønne flag for 13. gang

Aavangen hejste den 7. marts “Det Grønne Flag”, som de fik for deres store projekt om sommerfugle, som de gennemførte i sommeren 2023. Det Grønne Flag tildeles af Friluftsrådets Grønne Spirer og er en anerkendelse af de institutioner og dagplejere, hvor børn og voksne er lidt tættere på naturen omkring os.

Dagen blev fejret sammen med børnene med sommerfugle på kinderne, udstillinger og et par seje børn, som fortalte borgmesteren om forløbet om sommerfugle. Borgmesteren holdt tale, hejste det grønne flag og børnene sluttede af på legepladsen med kage og saftevand.

Borgmester Jesper Greth takkede i sin tale både børn og voksne for deres store engagement i at lære om naturen og i at lære om at passe endnu bedre på den.

For at få det grønne flag, skal man opfylde en række kriterier og indsende en rapport og en ansøgning til Friluftsrådets Grønne Spirer, som så vurderer ansøgningen.
Flaget skal fornyes hvert år og man skal igennem et nyt gennemført projekt genansøge om at modtage flaget på ny.

Børnehuset Aavagnen modtog sit første grønne flag tilbage i 2010 og har kun haft et enkelt slip i 2021, hvor Covid-19 og de mange restriktioner spændte ben og gjorde at institutionen ikke fik lavet det store pædagogiske arbejde der er omkring at gennemføre et grønt flag-forløb.

Helle Bitsch Pedersen

Udviklingskonsulent Center Børn og Unge +45 99 88 77 81