Malene Petersen, Alberte Rix, Karoline Christensen og Asta Sørensen med deres bud på en hovedret, som bestod af tre forskellige miniburgere

Unge kokke kæmpede i skolekøkkenet på Bælum Skole

Rebild Ungdomsskole holdt i november Masterchef i Bælum. Masterchef en er madlavningskonkurrence kendt fra TV3. De unges kreativitet og samarbejdsevne blev sat på prøve i kampen om at vinde trofæet: Den gyldne grydeske.

Fantastisk opbakning

- Jeg får stress!!, lyder det febrilsk fra den anden ende af køkkenet, da dommerne råber, at der er fem minutter tilbage.

30 unge fordelt på fem hold stormer rundt i køkkenet, mens de svinger gryderne og laver alt fra hemmelige forretter, moderne hovedretter til prangende desserter under forløbet.

- I dagene op til masterchef var der kun syv tilmeldte unge fra Bælum, men Gitte Krogh, der er lærer på Bælum skole Bakkehusene, gjorde et fantastisk benarbejde, og det endte jo med, at 20 unge fra Bælum trådte ind i skolekøkkenet om aftenen, fortæller Sabrina Munk, centerkoordinator, Rebild Ungdomsskole.

De unge fra Bælum var ikke alene i kampen om at vinde masterchef, da ti unge fra Skørping spontant besluttede, at de også ville være med.

- Der var faktisk kun plads til 24 på holdet, men vi tog udfordringen med 30 unge, selvom det gav lidt kaos i køkkenet og planlægningen", griner Gitte Krogh, der udover at være lærer på skolen også var dommer i konkurrencen.

Samarbejde og lærerig madlavning

De unge var inddelt i fire pigehold og et enkelt drengehold, og holdene er i fællesskab blevet enige om, hvilken ret de i sidste ende ville servere for dommerne. Nogle gange fik de unge en opskrift, mens de andre gange selv kreerede en ret ud fra de ingredienser de fik tildelt.

- De unge er gået til alle opgaver med stor entusiasme, selvom de nogle gange har været pressede, når de både har skullet være kreative, arbejde sammen om flere dele af en ret og samtidig aflevere noget flot og lækkert inden tiden er gået, siger Gitte Krogh, der hver gang er blevet godt mæt af alle smagsprøverne.

- Det har været rigtig sjovt”, mente Liva Kudajewski og Ejda Stilling, som begge er taget til Bælum fra Skørping.

Og vinderen er…

Selvom drengeholdet startede lidt sløvt, endte de i sidste ende med at løbe af med sejren. Drengene var meget glade og jublede, da de fik tildelt sejren en kold mandag aften i skolekøkkenet.

Mere information:

Sabrina Munk, Centerkoordinater Øst, telefon 40 73 18 86

Mads Bang Pedersen

Pressekontakt Kommunikationskonsulent Presse, krisekommunikation, sociale medier, video +45 20 61 21 69