Vindkraft, kunst og skulpturer i Bælum

Vindkraft, kunst og skulpturer i Bælum

Eleverne fra 5. klasse på Bælum Skole har i en uge arbejdet med vinden som energikilde, vindkunst, optiske bedrag og kinetiske skulpturer, der får liv af vinden.

"Vindens Farver" er en del af projektet Global Roots, hvor der arbejdes med de 17 verdensmål for bæredygtig udvikling. Ugen på Bælum Skole har mest haft fokus på verdensmål 7 om forskellige energikilder, og verdensmål 13 der handler om bæredygtige byer og lokalsamfund.

Inspiration fra kunstnere

Vind er en stærk kraft, som vi kan mærke og udnytte til energi – men vi kan kun se den, når vinden sætter noget andet i bevægelse.

Med støtte fra ordningen ”Børns Møde Med Kunsten” har skolen derfor inviteret et par kunstnere med ind i undervisningen.

- Vi er rigtig glade for at vi i ugen har haft besøg af de to kunstnere, Sara Hagins og Britt Kristensen, der virkelig var med til at gøre ugen til en kæmpe oplevelse for både børnene og lærerne, udtaler Nanna Dollerup fra Kilden Børne- og Ungeunivers.

Børnene har arbejdet både med nye materialer og forskellige genbrugsmaterialer, som de har taget med hjemmefra. Plastmateriale som bægre fra creme fraiche og shampooflasker får et nyt liv, når børnene ser på tingene med en kunstners øjne.

Bælum bliver udsmykket

Igennem ugen har eleverne haft mange evner i spil - alt fra at arbejde i træ, tekstil, male og konstruere mekanismer, der kan dreje i vinden.

- Børnene har arbejdet helt fantastisk i løbet af ugen, og vi glæder os til at deres vindmøller og vindkunst skal vises frem for alle i Bælum, siger Nanna Dollerup.

Elevernes møller og vindkunst skal nemlig forskønne deres lokalområde, så børnene bidrager til, at der fortsat er aktivitet og liv, hvor de bor. De skal give til fællesskabet.

Det indebærer også, at værkerne efter projektet skal vedligeholdes, når vinden rykker i dem, og at de bliver pillet ned igen, når der har mistet deres skønhed. Når man har stillet sine værker op i det offentlige rum og bekymrer sig om, at andre behandler dem godt, bliver man også opmærksom på, hvordan man skal tage hensyn til andre.

Helle Bitsch Pedersen

Udviklingskonsulent Center Børn og Unge +45 99 88 77 81

Rebild Kommune er karakteriseret ved stærke og levende by- og landsbysamfund med kulturel mangfoldighed og et aktivt foreningsliv. Der er blandt borgerne en stor lyst og vilje til at engagere sig i forskellige fritidsaktiviteter og til at benytte kultur- og idrætstilbud Her er særdeles gode handelsmuligheder med et bredt udbud af specialbutikker. Det kuperede terræn, unik natur og Danmarks største sammenhængende skov, Rold Skov, gør området til et valfartsted for outdoor sportsturisme og der afholdes årligt mere end 30 outdoor sportsevents på tværs af kommunen.