20 år med Frøen fra Billancourt - Renault Twingo

20 år med Frøen fra Billancourt - Renault Twingo

En motor, fire farver og et salg på knap 2.1 mio. biler på 20 år. Så kort kan historien om Renault Twingo skrives. Og så alligevel ikke.

Renault Twingo fejrer i år sit 20 års jubilæum. En bil, der kom på markedet i 1993, og som i den grad var en nyskabelse i mikrobils-segmentet. Fra begyndelsen var det hensigten at skabe en bil, der kunne rumme mere end den så ud til, og som skulle være nyskabende.

Renault bad derfor designeren Yves Dubreil om at skabe en bil, der havde fire ufravigelige elementer. Den skulle være kompakt, praktisk, økonomisk og komfortabel. Den bil skabte Yves Dubreil – og den kom til at hedde Twingo.

Twingo blev skabt som en monobox bil. Den var blot 3.43 meter lang og 1.61 meter bred. hjulene var placeret helt ude i hjørnerne og indenfor var der virkelig tænkt over at skabe så meget plads som muligt. Twingo var således førende i bilklassen dengang, når det gjaldt højde, bredde og antallet af centimeter, der var designet til knæ. Bagsædet kunne som i den nuværende Twingo køres frem og tilbage alt efter, om man havde brug for ben eller bagageplads. Men den var også så smart indrettet, at alle fire sæder faktisk kunne lægges ned, så man kunne forvandle dem til en dobbeltseng.

Fire farver og en motor

Men det gik jo ikke at skabe en bil, der var så smart, at ingen i målgruppen havde råd til at købe den. Så det smarte og det praktiske blev forenet med det økonomiske. Først og fremmest kunne Twingo kun fås med en motorvariant – nemlig en 1.2 liters motor med 55 hk. Der var også kun en størrelse hjul at få, og med hensyn til farver, ja så var der heller ikke her de store grunde til at blive forvirret. Bilen kunne nemlig kun fås i fire farver. Blå, rød, grøn og gul.

Interiøret var også ret simpelt fra begyndelsen. Her fandtes et niveau, der indbefattede elruder og grønne kontrolknapper.  Der var faktisk kun to ting man kunne vælge til. Nemlig air-condition og et stoftag.

Tværs gennem Australien

Navnet Twingo er en sammenblanding af Twist, Swing og Tango, men med forlygterne, der mest af alt lignede et par søvnige øjne, fik bilen i Frankrig hurtigt et andet navn – nemlig ”Frøen fra Billancourt”.

Renault Twingo blev en succes fra begyndelsen. Bilens evner blev understreget, da det der vist bedst kan beskrives som en fransk Renault fanatiker året efter introduktionen kørte Twingo hele 240.000 kilometer gennem den Australske Outback. Udstyret med kængurugitter fik han demonstreret, at bilen ikke kun var designet til cafékvarterne i Paris.

Der skulle gå tre år før der kom nyheder til Twingo. Det kom der med lanceringen af

limited-edition Twingo ‘Benetton’ og  Twingo’Matic. Begge havde en tre trins automatgearkasse, og havde fået yderligere fem hk at gøre godt med. Senere kom en 75 hk motor til. Den 28. juni 2007 var det imidlertid slut med produktionen på Flins fabrikken nær Paris. Med næsten 2.1 mio. solgte over 14 år havde Twingo slået sit navn fast som en speciel bil i historien. Men som det så ofte er, så levede Twingo videre. Frem til slutningen af sidst år blev Twingo produceret i Columbia.

Den nuværende Twingo synger også på sidste vers og allerede til foråret afløses den af den 3. genenation Twingo. Denne bliver måske lige så nyskabende som dets forgænger. Som noget helt unikt har den nemlig hækmotor og træk på baghjulene – men det er en helt anden historie.