And the winner is….

And the winner is….

Renault Austral, der introduceres på det danske marked til foråret, er netop kåret som ”AUTOBEST 2023” – The Best Buy Car in 2023”. Bag kåringen står 31 uafhængige motorjournalister.

Sidste år kastede de 31 uafhængige europæiske motorjournalister, der udgør AutoBest Juryen – og hvor Bilmagasinets chefredaktør Mikkel Thomsager også er at finde - deres stemmer på Dacias mindste og første elbil Dacia Spring. En bil, der efterfølgende er blevet blandt de bedst sælgende elbiler i Europa – og i øvrigt er den suverænt billigste.

I år er der helt andre boller på bilsuppen. I år tilfalder hæderen nemlig en helt anden type bil – nemlig en stor luksuriøs SUV, der både fås med traditionel benzinmotor, men som også fås som både hybrid og mild hybrid.

Der er tale om den helt nye Renault Austral, der med 14.937 point vandt overbevisende over Opel Astra på 2. pladsen, og med Peugeot 308 på 3. pladsen.

Plads og teknologiske nyskabelser

Renault Austral er Renaults helt nye bud på en luksuriøs SUV i det store C- segment. Den kommer med en lang række teknologiske nyskabelser, og for første gang kan man få en Renault i Alpine version

Renault Austral overtager efter Renault Kadjar, der blot fik en ”sæson”, og Austral står nu sammen med Renault Arkana som en af to biler i det store C- segment, hvor mere end 40 % af alle nye biler befinder sig.

Har man kørt elbilen Renault Megane Electric, vil man øjeblikkeligt føle sig hjemme bag rattet af Renault Austral. Den benytter sig af helt samme lay out med OpenR systemet – to 12 tommer skærme og et lynhurtigt Google Automotive system.

Da det jo er en SUV, er der naturligvis også tænkt på maksimal pladsudnyttelse. Som i Renault Megane Electric er gearvælgeren placeret ved rattet, hvilket giver plads til en nyskabende centerkonsol med seks liters opbevaringsrum og med indbygget trådløs opladning.

I det hele taget er der skruet op for eksklusiviteten i kabinen, hvor man blandt meget andet kan vælge ægte træ i dørsiderne og på instrumentbordet, læder/alcantar på sæderne og et avanceret lydsystem fra Harman Kardon med ikke færre end 12 højtalere og et output på 485 W.

Rummeligheden og fleksibiliteten går igen på 2 sæderække, hvor der er 2/3 – 1/3 splitbagsæde som kan forskydes 16 centimeter individuelt - og der er en lang række indstillingsmuligheder for de bagerste ryglæns hældning, så man har det så komfortabelt som muligt på bagsædet.

Forbløffende langt på literen

Renault Austral fås i forskellige motorversioner. Den mest potente er en E-TECH fuld hybrid – 400 V. En 200 hk hybrid motor, der bygger på en 1.2 liters tre cylindret benzinmotor med 131 hk koblet med en 50kW elmotor. Tilsammen har den et moment på 410 Nm. Motoren fås også i en 160 hk version. Begge motorer har et ekstremt lavt brændstofforbrug – 22,2 km/l og blot 102 gram CO2 pr km er et særsyn i en bil af denne størrelse. Motoren er koblet med en automatgearkasse med 15 kombinationsmuligheder.

Derudover kommer Austral også med en 140 og 160 hk mild hybrid.

Renault Austral er naturligvis udstyret med alle de nyeste ADAS systemer- hele 32 styks, der hjælper til ved kørsel, parkering samt naturligvis højner sikkerheden. Blandt andet er der nyeste version af adaptive cruise control med stop&Go (op til 30 sekunders stilstand), skiltegenkendelse med fartoplysninger, håndfri parkering, 3D 360 graders parkeringskameraer.

I feltet mellem komfort og sikkerhed fås også muligheden for Matrix LED Vision lygter, der betyder at de automatisk tager hensyn til modkørende, fodgængere og andre på vejen, så man aldrig skal tænke på at blænde op og ned.

I afdelingen for sikkerhed er det næsten overflødigt at nævne, at Austral naturligvis er det ypperste, når det handler om passiv sikkerhed. Den er syv airbags og har fået fem klart lysende EuroNCAP stjerner.

Har man en campingvogn stående som man tænker skal bag en Austral, så kan E-TECH versionerne (200 og 160 hk) trække 1500 kilo, mens mild hybridversionerne trækker 1800 kilo.