Dacia i designmæssigt tigerspring

Dacia i designmæssigt tigerspring

Tredje generation af Dacia Sandero og Sandero Stepway repræsenterer et designmæssigt og teknologisk tigerspring.

Der er i alt produceret 6.5 mio. Dacia, og sidste år rullede ikke færre end 737.000 styks af samlebåndene, hvilket er salgsrekord.

Nu kommer der nyt blod til en af bestsellerne i Dacia familien. Nemlig Dacia Sandero og Sandero Stepway, der her i tredje aftapning, står skarpere og mere tidssvarende end nogensinde.

Stående på helt ny platform, CMF-B platformen - i et helt nyt design og med et interiør, der har gennemgået en mindre revolution - er den nye Sandero og Sandero Stepway mere relevant og attraktiv end nogensinde.

De tørre tal siger, at bilen er vokset 19 mm i længden, 21 mm i bredden, og at den er blevet 20 mm lavere. Det betyder for de inde i bilen, at der er blevet 42 mm mere knæplads på bagsædet, og at der er blevet plads til 8 liter mere i bagagerummet, så det nu rummer 328 liter.

Den nye Sandero/Stepway står designmæssigt skarpere end nogensinde. Den er lavere og bredere og forruden har en stejlere vinkel, der bidraget til bilens endnu mere dynamiske design. Med nye LED lygter med en markant Y -signatur, får bilen sin egen og langt mere genkendelige lyssignatur.

Koblet til en markant kølergrill/hjelm er designet markant, uden at Dacias grundlæggende praktiske kvaliteter ofres. Blandt andet kan tagrælingen på Stepway transformeres til et roof rack – simpelt og enkelt.

Men det er især bag rattet, der nu både justeres i dybden og i højden, at man for alvor mærker, at der er en ny Sandero i byen.

Sæderne er helt nye og yder langt bedre støtte end tidligere med væsentlig bedre ergonomi – og der er langt flere muligheder for at justere højde og dybde på sæderne, så man finder den optimale siddeposition.

Dacia tilbyder også et helt nyt mediasystem, som helt fra den laveste udstyrsvariant, tillader at styre radio/streaming, navigation og telefonen fra sin egen mobiltelefon, der monteres ved instrumentbordet. Går man op i udstyrsniveau, så kan man nyde to systemer, der benytter en integreret skærm, Media Nav og Media Display hedder disse.

Takket være CMF platformen som den nye Sandero og Sandero Stepway er bygget på, er både den aktive og den passive sikkerhed forbedret markant. Selve konstruktionen er stærkere og standard er nu seks airbags og en lang række sikkerhedssystemer som AEB (Advanced Emergency Breaking) og eCall i tilfælde af et uheld. Desuden er det nu muligt at få keyless entry. En lille, men ret genial feature.

På motorsiden er det fortid med diesel. Kunderne efterspørger i langt større grad benzinmotorer, og her er det blandt andet muligt at få en 90 hk benzinmotor og en 95 hk benzinmotor med CVT gearkasse.

Herhjemme forventes Sandero og Sandero Stepway at få dansk debut i midten af februar 2021. Endnu er priserne ikke på plads - men som altid når det handler om Dacia, så vil der være Value for Money.

Groupe Renault stammer fra Renault, der helt tilbage i 1898 startede virksomheden i Paris. Groupe Renault er en del af Renault Nissan Mitsubishi-alliancen, der igen i 2018 var verdens største bilproducent med godt 10,7 millioner solgte biler.