​Dacia taber mindst

​Dacia taber mindst

Brugte tyske biler holder prisen godt. Det er en kendt sag, men måske er det alligevel ikke helt korrekt. For den bil, der ifølge tyske Autobild taber mindst, er rumænske Dacia

Dacia Logan MCV er ikke alene en rummelig bil. Den er også billig, og så klarer den sig rigtig godt, når man undersøger for værditab. Ifølge tyske Autobild, der netop har kåret de biler med mindst værditab – den såkaldte Wertmeister titel - så er Dacia Logan MCV den bilmodel med mindst værditab.

Autobild har, sammen med det anerkendte markedsføringsinstitut Eurotax Schwacke, undersøgt 6600 bilmodeller med fire år på bagen og 60.000 km på tælleren. Og her klarede Logan MCV sig altså bedst.

Beregningen er fremkommet ved at kigge på forskellen mellem købs og salgsprisen – altså ikke procentuelt værditab.

Over en fireårig periode tabte Dacia Logan MCV i alt 4260 Euro – eller godt 32.000 kroner - godt 50 øre pr. kilometer.

Den Dacia Logan MCV, der er taget udgangspunkt i, kostede fra ny 9820 euro ( knap 74.000 kroner ) og blev solgt for 5560 euro ( knap 42.000 kroner )

Hos Renault i Danmark kommer historien ikke som en overraskelse – man ser det samme billede over hele Europa.

”Det er klart, at det er godt, når en uvildig analyse beviser, at en Dacia er i høj kurs – også som brugt. Vi har jo ikke haft Dacia herhjemme i mere end knap et par år, så vi har ikke lignende erfaringer at trække på. Men jeg er overbevist om, at vi ser helt det samme billede herhjemme” siger pressechef for Renault og Dacia i Danmark Søren Hyltoft.

Tags

Groupe Renault stammer fra Renault, der helt tilbage i 1898 startede virksomheden i Paris. Groupe Renault er en del af Renault Nissan Mitsubishi-alliancen, der igen i 2018 var verdens største bilproducent med godt 10,7 millioner solgte biler.

Pressekontakt Press & PR Manager 24643941