Fortsat stærk fremgang for Dacia

Fortsat stærk fremgang for Dacia

Med et samlet salg på 493.511 i årets første ni måneder, fortsætter Dacia sin stærke vækst. I alt øgede Dacia salget med knap 17 % år til dato.

I år passerede Dacia endnu en historisk milepæl. 24 år efter at Renault overtog Dacia i 1999 - og 19 år efter den første rigtige Dacia med Renault gener blev lanceret tilbage i 2004 (Dacia Logan), kan man notere sig et samlet salg på 8. mio producerede biler.

Med salg i 44 lande er Dacia vokset sig fra en grim ælling til en af bilindustriens smukke kommercielle, succesfulde svaner. Og trods en lille nedgang i salget af biler til private bilkøbere i 2023 – der er Dacias kernekunder – fortsætter væksten.

Væksten i salget skyldes ikke blot en succesfuld model – men at alle fire Dacia modeller øger salget i forhold til samme periode sidste år.

Dacia Spring er vokset med 40,6 %, Dacia Sandero med 18,3 %, Dacia Duster med 4,1 % og Dacia Jogger med imponerende 76,1 %.

Bedst sælgende er Dacia Sandero med 199.516 styks år til dato – hvilket cementerer dets stilling som den bedst sælgende bilmodel til private kunder i Europa. Derefter kommer Dacia Duster med 154.460 enheder. Igen her holder Duster fast i pladsen på podiet blandt de tre bedst sælgende SUV i Europa. På 3. pladsen finder vi den nye Dacia Jogger med 70.932 styks – et stykantal, der gør den til den bedst sælgende model i C-segmentet til private kunder. Dacia Spring indtager 4. pladsen med 44.262 solgte enheder. Trods enorm konkurrence på elbilmarkedet holder Dacia Spring fast i placeringen på podiet over de bedst sælgende elbiler til private kunder.

”Dacias succeshistorie fortsætter med en stigning i volumen på 16,7 % i de første ni måneder af 2023. Med en klar strategi om at imødekomme kundernes reelle behov og gøre det til den bedst mulige pris, har Dacia opnået et salg på otte millioner biler siden 2004”. Xavier Martinet – Senior Vice President Dacia Marketing, sales and Operations