Ny Renault Espace på trapperne

Ny Renault Espace på trapperne

Renault Espace, den ikoniske franske SUV, kan til november fejre 40-års jubilæum. Samtidig lanceres den helt nye Espace, der som forgængeren kombinerer rummelighed, elegance og teknologi.

Renault Espace har altid været et ikon for Renault, og har på mange måder været indbegrebet af Renaults fokus på design, praktik og ny teknologi.

Espace blev lanceret tilbage i 1983 som den første voiture a vivre – altså en bil, der var skabt til at leve i. Med geniale løsninger, hvor forsæderne kunne drejes 180 grader, og der var plads til syv voksne, skabte den et helt nyt bilsegment som i dag er blevet kæmpestort og et begreb i bilverdenen – nemlig MPV.

I 1991 kom 2. generation af bilen, der blev endnu mere strømlinet at se på, og blandt andet blev udstyret med en for datiden meget avanceret 4x4 system og en seks cylindret motor på hele 2.8 liter.

I dag lyder de 158 hk, der kom ud af den ikke af meget – men tilbage i begyndelsen af 1990’erne var det markant for en europæisk familiebil.

I 1996 kom tredje version og man introducerede versionen Grand Espace, der selvfølgelig tilbød endnu mere plads og luksus. I 2002 var det tid til fjerde generation, der blandt andet kom i en Initiale Paris version med en 2.16 m2 stort glastag. Noget, der gav endnu mere lys og luft.

På Paris Motorshow i 2014 kom så femte generation af Espace, der var vokset betydeligt. Nyskabelserne var blandt andet 4 Control systemet – altså et system hvor bilen med/modstyrer på baghjulene for at gøre bilen mere agil i byen og mere direkte i sin styring ved højere hastigheder. Samtidig var bilen blevet endnu mere luksuriøs.

Nu er det så tid til et nyt kapitel. Opskriften er den samme. Masser af plads, lys, luft og højteknologiske løsninger. Bilen, der er bygget på den fælles CMF-CD-platform får verdenspremiere i foråret, og lanceres i løbet af efteråret