Renault Group indgår aftale med Salvador Caetano og Hedin Mobility Group om distributionsforretningen i Sverige og Danmark

· Renault-koncernen indgår en aftale om salg af sit helejede datterselskab i Sverige, herunder dets filial i Danmark, om import- og distributionsaktiviteter for Renault-, Dacia- og Alpine.

· Hedin Caetano AB, er et joint venture på 50-50% mellem Salvador Caetano og Hedin Mobility Group, der er oprettet for at overtage Renault Groups distributionsvirksomhed i de to lande.

· Denne transaktion forelægges de relevante konkurrencemyndigheders godkendelse. Den nye organisations drift er planlagt til 1. maj 2022.

Stockholm, 09/02/2022.

Som led i Renaulution-planen er Renault-koncernen ved at revidere sin distributionsordning. I den forbindelse er der indgået en aftale mellem Renault Group og joint ventureselskabet Hedin Caetano AB, der er oprettet af Salvador Caetano og Hedin Mobility Groups om overtagelse af Renault Groups distributionsvirksomhed i Sverige og Danmark. Denne transaktion vil styrke Renault Groups position på begge markeder takket være en højere effektivitet, der understøtter både kommercielle ambitioner og kundetilfredshedskrav.

Renault Group udvalgte Salvador Caetano og Hedin Mobility Groups for deres store ekspertise inden for bildistribution og med et indgående kendskab til de lokale markeder. De vil udnytte de lokale teams færdigheder og det stærke partnerskab med forhandlernetværket.

Salget sker i form af en "aktiehandel"(1), der indebærer overdragelse af alle nuværende Renault-koncernens medarbejdere og overtagelse af alle aktiviteter i forhandlernetværket i Sverige og Danmark.

"Salvador Caetano og Hedin Mobility Groups er mangeårige partnere i Renault-koncernen. De blev valgt for deres komplementaritet. Takket være denne aftale og vores brede vifte af elektrificerede køretøjer er jeg meget overbevist om, at Renault-koncernen vil nå sin Renaulution-ambition i Sverige og Danmark. ", udtaler Philippe Buros, Senior Vice-President, Salg &Marketing og Services af Renault Group.

"Denne aftale giver Salvador Caetano mulighed for at fortsætte sine ekspansionsplaner i Europa og komme ind i Norden. Partnerskabet med Hedin Group og styrkelsen af vores langvarige samarbejde med Renault Group er vigtige søjler for gennemførelsen af vores strategi" – udtaler Miguel Ramos, administrerende direktør for Salvador Caetano Group

"Automotive retail er under forandring, og vores gruppe er glade for at være en del af fremtiden ved at udvide inden for distribution sammen med Renault og Salvador Caetano. Dette er en unik mulighed for at implementere en ny effektiv og kundefokuseret detail- og distributionsplatform" – udtaler Anders Hedin, administrerende direktør for Hedin Mobility Group

PRESSEMEDDELELSE 9. februar 2022

(1) En aktiehandel er en transaktion om at erhverve eller sælge aktier i et selskab eller en gruppe af selskaber. Erhververen overtager virksomheden med alle dets aktiver og passiver.

Kontakter:

Renault Group Press: Danmark: Søren Hyltoft +45 24 64 39 41 – soren.hyltoft@renault.com

Salvador Caetano Press: Press@salvadorcaetano.pt

Hedin Mobility Group Press: Press@hedinbil.se

Om Renault Group

Renault Group er på forkant med mobilitet. Styrket af sin alliance med Nissan og Mitsubishi Motors og sin unikke ekspertise inden for elektrificering, består Renault Group af fem komplementære mærker: Renault, Dacia, LADA, Alpine og Mobilize - der tilbyder bæredygtige og innovative mobilitetsløsninger til sine kunder. Koncernen, der er etableret i mere end 130 lande solgte 2,9 millioner køretøjer i 2020. Renault Group beskæftiger mere end 170.000 mennesker. Klar til at forfølge udfordringer både på vejene og i konkurrencen er Renault Group forpligtet til en ambitiøs transformation, der vil skabe værdi. Dette er centreret om udvikling af nye teknologier og tjenester og en ny række endnu mere konkurrencedygtige, afbalancerede og elektrificerede køretøjer. I overensstemmelse med miljøudfordringerne er det koncernens ambition at opnå CO2-neutralitet i Europa inden 2040. https://www.renaultgroup.com/en/

Om Salvador Caetano

Portugisisk baseret gruppe, 6.750 ansatte, til stede i 41 lande og 3 kontinenter (Europa, Afrika og Latinamerika), der repræsenterer 25 mærker i importørkontrakter og 36 mærker i detailhandlen, investeringer i industri, bildistribution, mobilitetstjenester og andre

Om Hedin Mobility Group AB

Hedin Mobility Group AB er en svensk baseret koncern med speciale i bildistribution og detailhandel med 6.200 ansatte og med et anslået bilsalg på 210.000 enheder i 2022. Koncernens portefølje omfatter 33 bilmærker med repræsentation på mere end 210 lokationer i Sverige, Norge, Danmark, Belgien, Schweiz og Tyskland.

OM RENAULT GROUP
Renault er et historisk bilmærke, og pionere indenfor elektriske køretøjer i Europa. Med den nye strategiske plan – kaldet Renaulution - er Renault Group påbegyndt en ambitiøs transformation, der skal flytte fokus fra volumen til fokus på teknologi og bæredygtighed. Renault vil være CO2 neutral i 2040 i Europa og globalt i 2050. Renault Group består af fire seperate forrretningsenheder, Renault, Dacia, Alpine og Mobilize.

RN Danmark - en filial af RN Nordic - sælger og servicerer Renault Groups produkter gennem et dedikeret netværk af autoriserede forhandlere.