Renault Group: Resultater 3. kvartal

Renault Group: Resultater 3. kvartal

Bilindustrien har kæmpe udfordringer som følge af manglen på mikrochips, og det påvirker i den grad salget. Naturligvis også hos Renault Group, hvor man i 3. kvartal solgte 599.027 køretøjer, hvilket er et fald på 22,3 % sammenlignet med samme periode i 2020.

Koncernens salg i Europa (der udgør 53% af det samlede salg) faldt med 26,3%, mens det internationale salg faldt med 17,3%.

Faldet i indtægter fulgte ikke samme helt så negative trend, da det begrænser sig til et fald på 13,4%, hvilket bekræfter den positive strategi Renault Group har lagt med fokus på øget indtjening frem for volumen.

Renault oplever også fald

Renault-mærket, der er det største i Renault Group, solgte 365.934 køretøjer på verdensplan, hvilket er fald på 24,4 % i forhold til tredje kvartal 2020. I de fem europæiske hovedlande (Frankrig, Tyskland, Spanien, Italien og Storbritannien) er det dog værd at hæfte sig ved, at Renault klarer sig godt på de mest profitable salgskanaler: Andelen af detailsalget er således steget med 6 point i forhold til tredje kvartal 2019, før krisen.

I Europa er salget af E-TECH personbiler – altså Renaults elektrificerede drivlinjer, steget med 29% og repræsenterer nu 31,3% af salget i kvartalet. Blandt andet takket være succesen med lanceringen af Renault Arkana, der markerer Renault-mærkets succesfulde tilbagevenden i C-segmentet med mere end 40.000 ordrer på 9 måneder – heraf er 56% E-TECH.

Salget af lette erhvervskøretøjer steg på verdensplan med 1,4%, på et marked der faldt 11,2 % - dette skyldes især Renault Master og Renault Trafic, der har oplevet særdeles gode salgstal.

Dacia og Lada mærker også krisen

Intet mærke går gennem krisen uden skrammer, men Dacia klarer sig flot. I alt blev der solgt 138.375 biler, hvilket er et begrænset fald på 11,2%. Bag tallene gemmer der sig det positive faktum, at den nye Dacia Sandero har været den bedst sælgende model i Europa, og at Dacia Duster også klarer sig rigtig godt. Modellerne er begge på podiet over de mest solgte køretøjer til detailkunder i Europa (henholdsvis 1. og 3.).

Dacia Spring, Europas billigste elbil, har allerede opnået 30.000 ordrer siden salget til detailkunder blev åbnet.

Knapt så godt går det for Lada, der oplevede et fald i salget på 27,8 %, men trods alt har bevaret føringen som det mest solgte mærke på det russiske marked.

Kigger man på ordreindtaget så er det, det højeste i 15 år – og antallet af ordrer svarer til knap tre måneders salg. Det rokker dog ikke ved at manglen på komponenter har betydet 170.000 færre producerede biler i Q3 – og det er forventningen. at det set over hele året vil betyde et produktionstab på omkring 500.000 biler.

"De tiltag, der er truffet for yderligere at sænke omkostningerne og maksimere værdien af vores produktion, giver os mulighed for at bekræfte vores forventninger for året på trods af forringelse af tilgængeligheden af komponenter i tredje kvartal og reduceret synlighed for fjerde kvartal," siger Clotilde Delbos, finansdirektør fra Renault Group.

Renault Danmark er det lokale datterselskab, der sælger og servicerer Renault Groups produkter gennem et dedikeret netværk af autoriserede forhandlere. Som et af de første volumenmærker, der tilbyder en række forskellige elektriske biler på det danske marked, fortsætter Renault Danmark med at drive udviklingen med ‘Renaulution’ planen som omdrejningspunktet for strategien.