Renault-Nissan sikrer ejerskab af russiske AUTOVAZ

Renault-Nissan sikrer ejerskab af russiske AUTOVAZ

Renault – Nissan Alliancen har med indgåelsen af en ny aftale underskrevet den 12. december, netop sikret sig afgørende indflydelse i AUTOVAZ. Herhjemme kendt som producent af Lada. Dermed får Renault adgang til det hurtigst voksende marked i Europa.

Mens bilmarkedet i Europa har trange kår og fortsætter med at dykke, ekspanderer Renault sine aktiviteter udenfor Europa. Med en vækst i blandt andet Sydamerika står Renault som en af verdens stærkeste bilkoncerner. En vækst skabt af blandt andet alliancen med Nissan og ejerskabet af Dacia. Nu styrkes positionen så yderligere.

I 2008 købte Renault 25 procent af russiske AUTOVAZ og investerer nu yderligere hele godt to mia. kroner i AUTOVAZ, hvilket giver en ejerandel på 51.1 procent. Alliancepartneren Nissan, der ikke tidligere har haft kapital i det russiske selskab, investerer omtrent det samme beløb og tilsammen vil Renault - Nissan Alliancen eje knap 75 procent af selskabet, mens den resterende andel ejes af Russian Technologies.

AUTOVAZ forventer allerede i 2013 en årlig produktion på en million biler som blandt andet vil blive produceret på Togliatti fabrikken i den russiske Samara region som bliver hjemsted for production af biler på en fælles platform.

Allerede nu er produktionen af Lada Largus begyndt og produktionen af den nye Nissan Almera er planlagt til at gå i produktion i foråret. Om kort tid vil produktionen omfatte fem modeller fra de tre mærker – Lada, Renault og Nissan.

De tre partner vil også producere biler på tre andre fabrikker beliggende i nærheden af Moskva, St. Petersborg og Izhevsk.

Tilsammen vil det udgøre en produktionskapacitet på 1.7 mio biler i 2016.

Dermed er der lagt i ovnen til en massiv markedsandel på det russiske marked, der sidste år leverede 2.65 mio biler – et tal der forventes at stige til 2.9 mio biler i de kommende år.

Rusland bliver dermed det tredie største marked for Renault – Nissan Alliancen, der sidste år solgte 878.990 biler i Rusland sidste år.

I forbindelse med aftalens indgåelse sagde CEO hos Renault og Nissan Carlos Ghosn:

“Det er en historisk aftale som er en win-win situation for alle - Renault, Nissan and AVTOVAZ. Det er et betydeligt nyt kapitel i et allerede solidt partnerskab som vil hjælpe os til at accelerere vores russiske markedsoffensiv og støtte konkurrencekraften hos AUTOVAZ”

Fakta om AVTOVAZ

AVTOVAZ er den største russiske bilproducent, der producerer LADA og Nissan. Virksomheden ejer en af verdens største fabrikker i Togliatti og i Izhevsk. AVTOVAZ har som mål at producere cirka 1.4 million LADA, Renault og Nissan køretøjer i Rusland i 2015.

Renault Danmark er det lokale datterselskab, der sælger og servicerer Renault Groups produkter gennem et dedikeret netværk af autoriserede forhandlere. Som et af de første volumenmærker, der tilbyder en række forskellige elektriske biler på det danske marked, fortsætter Renault Danmark med at drive udviklingen med ‘Renaulution’ planen som omdrejningspunktet for strategien.

Pressekontakt Press & PR Manager 24643941

Renault Danmark er det lokale datterselskab, der sælger og servicerer Renault Groups produkter Renault og Dacia

Renault i Danmark er en del af Renault Nordic AB. Renault Danmark har siden 2008 været fabriksejet importør og fik i 2013 også importen af Dacia. Renault i Danmark er gået støt frem siden 2008 og havde i 2014 en markedsandel på 7,9 procent (Renault og Dacia tilsammen). Renault & Dacia Danmark blev i 2011, 2013, 2015 og igen i 2017 kåret som Årets Bilimportør af brancheforeningen Dansk Automobilhandler Forening. Renault Nordic A/S er et Nordisk datterselskab af den franske bilproducent Renault Group.
Siden 2008 har Renault Nordic A/S solgt person- og varebiler samt stået for servicedelen i Norden. I Norden forhandles tre mærker, Renault, Dacia og Alpine – dog ikke Alpine i Danmark.

Renault Group stammer fra Renault, der helt tilbage i 1898 startede virksomheden i Paris. Renault Group er en del af Renault Nissan Mitsubishi-alliancen, der igen i 2018 var verdens største bilproducent med godt 10,7 millioner solgte biler.

Renault Danmark
www.renault.dk