Renault og Geely - ny global motorproducent

Renault Group og Geely har netop underskrevet en rammeaftale om at udvikle og producere avancerede hybrid- og lavemissions motorer.

Den netop offentliggjorte rammeaftale sigter mod at skabe en helt ny virksomhed med lige ejerskab mellem Renault Group og Geely. Målet er at blive leder indenfor næste generation af hybrid og lavemissions motorer til verdensmarkedet.

Det nye selskab vil levere motorer til en lang række internationale mærker, og vil når det er fuldt operationelt råde over 17 motorfabrikker, fem R&D centre på tre kontinenter med 19.000 ansatte og med leverancer til 130 lande.

Ved lanceringen forventes virksomheden at levere motorer til Renault, Dacia, Geely Auto, Volvo, Lynk & Co, Proton, samt også Nissan og Mitsubishi. Senere forventes også at levere til andre bilproducenter.

I alt forventes det kommende selskab at producere fem mio. hybrid og plug in hybridmotorer.

”Renault Group accelererer med Renaulution planen sit fokus på at opnå indtjening i hele den automotive værdikæde. Og vi er meget glade for, at vi nu har planer for et ambitiøst partnerskab med Geely med at udvikle motorteknologi indenfor ICE og hybridmotorer, der vil spille en rolle i mange år fremover. Vi vil blive i stand til at tilbyde ”Best in Class” motorer og elektrificerede løsninger til en lang række OEM mærke over hele verden” udtaler Luca de Meo – CEO Renault Group.

Rammeaftalen forventes at lede til en formel aftale i 2023. Yderligere informationer om aftalen vil blive annonceret indenfor de kommende måneder.