Renault Scenic i finalen om Car of the Year 2024

Renault Scenic i finalen om Car of the Year 2024

59 jurymedlemmer fra 22 forskellige europæiske lande har netop stemt Renault Scenic E-Tech i finalen om at blive Car of the Year 2024.

Første skridt mod titlen som Car of the Year 2024 er netop taget for Renault Scenic E-Tech. Den internationale jury bag den europæiske kåring har netop offentliggjort listen over de biler, der har kvalificeret sig til finalen. Og her er Scenic E-Tech – naturligvis fristes man til at sige – med. I alt var der 28 nye biler i feltet som nu er reduceret til syv.

Juryen består af 59 uvildige motorjournalister fra 22 lande. Præsidenten for den internationale jury - og samtidig den danske repræsentant - er Bilteknisk Redaktør ved FDM Motor Søren W. Rasmussen.

”Vi havde håbet og forventet at komme i finalen, men det er jo aldrig til at vide med 100 % sikkerhed. Så vi er naturligvis superglade for finalepladsen, og håber og tror, at den nye Renault Scenic E-Tech, der kommer til Danmark i foråret, kan gå hele vejen” siger Søren Hyltoft Head of Communication & Marketing ved Renault i Danmark.

Designet og bygget i Frankrig

Modsat mange af de nye elbiler, der ser dagens lys i disse år – er den nye Scenic E-Tech, designet, udviklet og produceret i Europa – nærmere bestemt i det nordlige Frankrig. Det er en bil, der i den grad er nytænkende. Både når det gælder teknologi, design og bæredygtighed.

Renault Scenic kommer med to batteristørrelser og i motorvarianter og kører op til 625 km på en opladning. Den rummer snildt fem voksne og al deres bagage. Den er 4470 mm lang, hvilket er hele 27 centimeter længere end Renault Megane E-Tech. Samtidig har den en akselafstand på 2780 mm – hvilket er ti centimeter længere end Renault Megane E-Tech.

Lav vægt og masser af teknologi

På trods af, at den er betydeligt større end Megane – vejer den blot 125 kilo mere med identisk batteri. Det vil sige 1750 kilo for versionen med 60 kWh, mens det store batteri på 87 kWh får bilen op på 1842 kilo.

Bag rattet er der udsigt til et cockpit med to 12-tommers skærme og OpenR med indbygget Google Automotive. Op til 50 specielt designede apps og en helt ny bruger oplevelse. Bilen er naturligvis proppet med sikkerhedsfeatures – syv airbags og 30 forskellige sikkerhedssystemer, der hjælper til bedre og sikrere køreoplevelse. Blandt andet adaptiv fartpilot, 360 graders kamera, LED lys med adaptive vision.

Fokus på bæredygtighed

I Scenic E-Tech er der tænkt bæredygtighed hele vejen rundt. Bilen består af 24 % genanvendte materialer. Blandt andet er 40 % af det brugte aluminium genanvendt (80 % af aluminium i døre og kølerhjelm er genanvendt aluminium), mens 37 % af den stål, der er brugt, også er genanvendt. I kabinen er 80 % af materialerne på instrumentbordet genanvendte materialer (propylen fra industriaffald), mens kabinen generelt består af 26 % genanvendt materiale (plastik, stål og andre materialer) Måtterne i kabinen består for 54 % vedkommende af genanvendte plastikflasker og sædebetrækket for over 90 % vedkommende lavet af genanvendte tekstiler.

Endnu er der ikke priser på den nye Scenic-Tech. Salget i Europa begynder i februar 2024 og vi forventer introduktion i Danmark i første halvdel af 2024.

De øvrige finalister er: BMW 5- serie, BYD Seal, Kia EV9, Peugeot E-3008/3008 Toyota C-HR, Volvo EX30