Renault støtter Bocuse 'd'Or kandidaten Jeppe Foldager med en 100 % elektrisk Renault Kangoo Z.E.

En måske kommende kokke  verdensmester har netop fået overdraget en Renault Kangoo Z.E.  En helt igennem elektrisk, støjfri og miljøvenlig bil til sine daglige gøremål.

Danmark har i lang tid været på det kulinariske verdenskort. Noma er verdens bedste restaurant, og sidste år løb Rasmus Kofoed med titlen som verdens bedste kok. Igen i år sender Danmark en stærk kandidat til verdensmesterskabet i Lyon  - nemlig 25- årige Jeppe Foldager, der til dagligt er kok på Søllerød Kro

I de næste fem måneder skal han hver dag lave den menu som han skal deltage med ved verdensmesterskabet. Køkkenet er placeret på Hotel og Restaurant skolen i København, og det er med udgangspunkt i det, at han hver dag kører byen rundt for at hente de nødvendige råvarer til sin konkurrencemenu. Og naturligvis på den mest miljørigtige måde.

Direktør Henrik Bang fra Renault Danmark har netop overdraget en Renault Kangoo Z.E. til Jeppe Foldager og han siger blandt andet om baggrunden for, at man har valgt at støtte Jeppe Foldager.

”Vores Renault Kangoo Z.E. varevogn, som både har titlen som Årets Varevogn i Danmark og som Van of the Year i Europa, er ideel til bykørsel. Med en rækkevidde på 170 km på en fuld ”tank” strøm og ingen udledning af hverken støj, partikler eller CO2 under kørslen passer den perfekt i byen. Netop det formål som Jeppe skal bruge den til, og vi mener han er en excellent ambassadør for Renault generelt og elbiler specifikt. Vi håber at han, når han bevæger sig lydløst gennem trafikken, får tid til at tænke store tanker.  Og vi krydser fingre for, at han han hiver endnu en guldmedalje hjem til Danmark. Det ville få det hele til at gå op i en højere enhed. Renault er jo allerede verdensmestre, når det gælder produktionen af elbiler” siger Henrik Bang.

Bag verdensmesterskabet for kokke står akademiet Bocuse d’Or og Generalsekretær for Akademiet Bocuse d’Or Danmark, Carsten Phillipsen  sagde i forbindelse med overrækkelsen.

“ Akademiet Bocuse d`Or Danmark støtter den danske kokkekunst på allerhøjeste niveau og er platform for Bocuse d`Or kandidaten Jeppe Foldager. Vi er rigtig glade for at Renault-Danmark er sponsor for vores Bocuse-kandidat. Alle de mange miljørigtige råvarer til hans kokkekunst, vil hver dag blive afhentet i en 100% elektrisk Renault – Kangoo Z.E, med Jeppe Foldagers portræt og vores slogans for Akademiet, på bilens vognsider. Bedre kan det ikke blive. Når bilen kører rundt i København får vi en levende reklame for dansk gastronomi på højeste niveau afhentet i en miljørigtig bil. Det er et udtryk for den danske interesse for miljø og dansk gastronomi. Renault og danske elite kokke viser vejen”, sagde Carsten Phillipsen.

Jeppe Foldager vil ikke bare være ”buret” inde i sit køkken indtil verdensmesterskabet, men både ham og hans elektrisk drevne Renault Kangoo Z.E. vil kunne ses til forskellige begivenheder rundt om i landet - blandt andet den internationale Food Festival i Århus den 6-8. september.

Fakta om Bocuse d’Or:

Bocuse d’Or er det uofficielle verdensmesterskab i kokkekunst og har været afholdt i Lyon siden 1987. Konkurrencen, der strækker sig over to dage, er opkaldt efter den franske køkkenchef Paul Bocuse og betegnes også som gastronomiens olympiske lege. I konkurrencen skal deltagerne, der har gået gennem en skarp udvægelsesprocess og i år består af 22 deltagere, lave en fiskeret og en kødret på fem timer. Ved bedømmelsen lægges der både vægt på smag og udseende. Jeppe Foldager træner allerede nu hver dag på at skabe det helt rigtige resultat.. I 2011 vandt Rasmus Kofoed guld efter at have opnået bronce i 2007 og sølv i 2005. Konkurrencen afholdes hvert andet år.