Flere virksomheder kan være bukket under i 2020

Vallensbæk, 17. november 2011 – Ifølge det seneste sammendrag fra Economist Intelligence Unit, som er sponseret af Ricoh, forventer virksomhedsledere, at der vil ske store forandringer i deres respektive brancher i de kommende år på grund af den teknologiske udvikling. Undersøgelsen, som forventes offentliggjort i sin helhed i marts 2012, afslører, at mere end hver tredje (37 %) af de adspurgte ledere mener, at deres virksomhed ikke vil være i stand til at følge med den teknologiske udvikling, og at de vil miste deres konkurrencefordele. En tredjedel af it-branchens ledere forventer, at deres virksomhed vil være helt forsvundet, mens seks ud af ti svarpersoner mener, at de markeder, de opererer i, vil forandre sig væsentligt frem til år 2020.

Virksomhedsstrukturer vil sandsynligvis også ændre sig. 63 % forudser mere decentralisering, hvor ledelsesbeslutninger i langt højere grad vil blive uddelegeret til medarbejdere. De mener desuden, at kunderne vil skabe næsten lige så mange nye idéer til forbedringer af forretningsprocesser som medarbejderne. Og i 2020 vil det være kunderne, som leverer de fleste ideer til nye produkter eller services.

Hans Andersen, administrerende direktør i Ricoh Danmark, siger: "I løbet af de seneste to årtier har vi oplevet, at ændringer i forretningsgange er mere drevet af teknologi end af noget andet. Det er desuden klart, at der vil ske flere ændringer, og at det er medarbejdere og kunder, der i kraft af deres brug af teknologien vil være drivkraften bag forandringerne. Vi tror derfor, at de mest succesrige virksomheder i 2020 vil være dem, der lægger størst vægt på procesinnovation.

Nøglen til opbygning af en mere smidig forretning, som er klar til at forholde sig til ændringerne, er at have forberedt en infrastruktur, der kan styre forandringer med succes. Virksomhedsledere bør derfor spørge sig selv, om infrastrukturen for informationsbehandling i organisationen er fremtidssikret. Ved at forstå, hvordan forretningskritisk information skaber forbindelser på tværs af hele forretningen, kan en virksomhed omorganisere sine processer for at sikre, at medarbejdernes vidensdeling optimeres, og at den er i stand til at reagere hurtigt på de ændrede krav fra kunderne."

Det fremgår også, at 59 % af deltagerne i undersøgelsen er enige i, at ikke-digital information vil være fuldstændigt fremmed for de fleste medarbejdere i 2020. "Mens strømmen af digital information uden tvivl vil accelerere i selve organisationerne, ligger udfordringen i at sørge for, at kritiske forretningsprocesser − både digitale og ikke-digitale − er integrerede og lettilgængelige for medarbejderne i hele organisationen," tilføjer Hans Andersen. "Dette bliver endnu mere afgørende med den stadige stigning i mobilt arbejde og behovet for at få adgang til information, uanset hvor man befinder sig."

Denis McCauley, Economist Intelligence Unit, siger: "Til trods for usikkerheden ved at udtale sig om fremtiden, var hovedparten af virksomhedslederne (70 %) enige om, at der var betydelige muligheder for at anvende teknologi til at forbedre den måde, hvorpå de driver deres virksomhed, og at der kan opnås store fordele ved at forbedre driftens effektivitet. Sikkert er det, at teknologien vil vedblive at være en kilde til fortsatte forandringer i brancher og industrier frem til 2020."

Undersøgelsen, der er udført af Economist Intelligence Unit og sponseret af Ricoh, er den til dato mest omfattende analyse af teknologiens indflydelse på fremtidens arbejdsplads. Den blev til gennem interviews med 567 ledere verden over inden for 20 brancher. 46 procent af de interviewede var topledere i virksomheder med en årlig omsætning på USD 500 millioner eller mere.

• Økonomi

• teknologiske forandringer
  • hans andersen
  • presse
  • forskningsresultater
  • thought leader

Om Ricoh Danmark

Ricoh Danmark A/S sælger og markedsfører egenproducerede soft- og hardwareløsninger indenfor digital dokumenthåndtering fra salgspersonale, forhandlere og samarbejdspartnere i hele Danmark. Vores mål er at gøre det enkelt for vores kunder at kommunikere i hverdagen gennem brugervenlige løsninger, samt at tilbyde dokumenthåndteringer, der er skræddersyede til kunden, nu og i fremtiden.

Ricoh Danmark A/S bærer en lang tradition på det danske marked. Således er selskabet baseret på fusionen af to kendte virksomheder, IKON Office Solutions A/S og NRG Scandinavia A/S, begge med dybe rødder i det danske. IKON Office Solutions A/S’ baggrund kan findes i danske Eskofot Kontorsystemer, og NRG Scandinavia A/S har baggrund i danske Rex Rotary.

I tillæg har disse virksomheder gennem en lang årrække haft et særdeles tæt forhold til Ricoh-koncernen. IKON Office Solutions A/S som officiel dansk distributør af Ricoh produkter, og NRG Scandinavia A/S som datterselskab i Ricoh-koncernen.

Med fusionen og navneskiftet til Ricoh Danmark A/S er Ricoh-mærket nu for alvor tilstede på det danske marked - ikke kun som produkt men også som virksomhed. Vores tilhørsforhold til Ricoh Company Ltd. gør os til en del af en verdensomspændende virksomhed med en årlig omsætning på mere end 100 mia. kr.

I dag er vi ca. 180 engagerede medarbejdere i Danmark, som alle hjælper vore kunder:

Hans Andersen

Pressekontakt Administrerende direktør 25 57 69 01