Gå til indhold
Rigsarkivet markerer 100-året for Genforeningen 1920 online. Se den nye webudstilling "Fra Rigsarkivets hylder - Genforeningen 1920".

Bliv klogere på historien om Genforeningen 1920 hjemme fra din sofa

Gå på opdagelse i Genforeningen 1920 hjemme fra din sofa: Rigsarkivet markerer 100-året for Genforeningen med en ny udstilling "Fra Rigsarkivets hylder – Genforeningen 1920". Den arkivalske fotoudstilling er, grundet Corona-krisen, både åbnet som fysisk fotoudstilling i Rigsdagsgården og som webudstilling.

I Rigsdagsgården ved Christiansborg kan man hele foråret 2020 se en arkivalsk fotoudstilling, der har fokus på 100-året for Genforeningen. Udstillingen er delvist finansieret af Kulturministeriets og Folketingets pulje til markering af Genforeningsjubilæet 2020 – et projekt der også inkluderer digitale undervisningstilbud, en kildepakke, en udstilling i Aabenraa samt en række events.

Rigsarkivets forskningsleder Hans Schultz Hansen udtaler:
”Genforeningen i 1920 er en af danmarkshistoriens største begivenheder, hvor vi fik det danmarkskort, vi alle kender i dag. Der var ikke længere en stor gruppe af dansktalende og dansksindede, som måtte leve deres liv uden for kongeriget, om end der blev et dansk mindretal tilbage syd for den nye grænse. Drømmen om Danmark som en nationalstat gik i opfyldelse, også selv om et tysk mindretal i Sønderjylland fulgte med. Det nye Danmark fra 1920 blev de følgende årtier rammen om den fortsatte demokratisering og opbygningen af velfærdssamfundet. Derfor finder Rigsarkivet det vigtigt at markere det ved at stille data om Genforeningen til rådighed – hvad enten det er til skoleelever, studerende, forskere eller andre med historisk interesse. Trods Ccorona-krisen fortsætter Rigsarkivet derfor udbygningen af sin historiefortælling om Genforeningen på nettet.”

Udstillingen om Genforeningen 1920 skulle, ligesom udstillingen om samme emne i Aabenraa, have været lanceret ved en stor åbning. Eventansvarlig Ronja Vejdegren fortæller, at coronatiltagene resulterede i, at Rigsarkivet sadlede en smule om, da danskerne blev bedt om at holde afstand og blive hjemme.

”Selvom udstillingen er blevet opstillet i Rigsdagsgården, så er det ikke alle, der har mulighed for at komme ind og kigge nærmere på den fysiske udstilling. Derfor tænkte vi hurtigt i nye baner og lancerede også udstillingen online som webudstilling. Her kan man nyde de flotte billeder og lære en masse - selvom man er i karantæne eller er isoleret på sin egen matrikel."

Oplev udstillingen:

Se webudstillingen: https://www.sa.dk/da/web-exhibition/fra-rigsarkivets-hylder-genforeningen-1920/

Besøg udstillingen i København her: Rigsdagsgården, 1218 København K

Kontaktpersoner:
Forskningsleder Hans Schultz Hansen, tlf. 41 71 74 01, hsh@sa.dk
Eventansvarlig Ronja Vejdegren, tlf. 41 71 73 03, rhv@sa.dk

Rigsarkivets andre online tilbud om Genforeningen 1920:
1) Arkivalieronline er for dig, der selv vil gå på jagt i Rigsarkivets samlinger med millioner af kilder - også om Genforeningen: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/collection/theme/5/
2) Kildepakker til undervisere, forskere eller studerende:
3) Læringstilbud og tidslinje til lærere i grundskole og gymnasium: https://kilderne.dk/genforeningen/

Pressefotos:

Tags

Rigsarkivet bygger bro mellem fortid, nutid og fremtid. Her findes de originale kilder til det danske samfunds udvikling. Som arkiv sikrer vi den skriftlige og digitale kulturarv nu og i fremtiden, så kommende generationer kan skrive og forstå deres historie. Som kultur- og forskningsinstitution formidler vi Danmarks historie og bidrager med ny forskning og viden. Som informationsformidler er vi katalysator for samfundsdebatten.