Brugstest bekræfter effekten af behovsstyret køling

Brugstest bekræfter effekten af behovsstyret køling

Lang levetid på udstyr og systemer er en af de vigtigste krav ved maskinkonstruktion. For at forebygge forstyrrelser kræves det, at styrekomponenter, som udsættes for termisk stress, køles og kontrolleres efter behov. Løbende målinger af operationelle maskiner hos Kapp Werkzeugmaschinen GmbH viser, at termisk stress fra temperatursvingninger nu kan reduceres med 95 procent. Det er Rittals nye generation af kølere, Blue e +, i sammenligning med konventionelt regulerede køleenheder.

Siden januar 2015 er udbyttet ved Rittals nye Blue e+ køleenheder blevet undersøgt under driftsmæssige forhold hos Kapp Coburg. En vægmonterede køleenheder fra den nye serie sidestillet almindelige vægmonterede køleenheder, installeret i identiske huse.

Samme temperaturer er indtastet i begge enheder. Temperaturafvigelsen med de konventionelle to-trins køleenheder noteres til 5K fra den indstillede værdi, hvilket svarer til normale styreegenskaber. I samme periode var der kun en forskel på 0,2 K fra den indstillede værdi, med de nye Blue e+ køleenheder takket være den nye behovsstyring.

Dette resultat forbløffede og imponerede mig . Som følge af den temperaturstabilitet vi opnår med Rittals nye Blue e + køleenheder, kan vi reducere den termiske belastning på vores kontrolsystem og automatisk øge levetiden for vores systemer. En absolut fordel for os, siger Alfred Tenner, leder af Institut for måling og kontrolteknologi på Kapp Werkzeugmaschinen GmbH.

Den høje stabilitet baseres på en nyudviklet og patenteret hybridteknologi til køleenheder i indkapslinger og på de nye integrerede styreegenskaber. Hybridteknologi kombinerer en konventionel kølekompressor og et varmerør. Sidstnævnte sikrer passiv køling uden energiforbrug. Kompressoren bruges kun, når passiv køling ikke længere er tilstrækkeligt. Hastigheden af kompressoren kan tilpasses den aktuelle belastning. Det sparer ikke kun energi; kompressorens livslængde udvides også.

Touch-skærmen på frontpanelet viser alle de relevante oplysninger på et øjeblik. Standardiseret kommunikationsinterface garanterer integration i et produktionssystem for overvågning og produktion. Brugeren kan oprette forbindelse til systemet via et USB-stik eller Near Field Communication (NFC). Forbindelsen sker således via en smartphone med den installerede app, som giver mulighed for at arbejde med parametre og indstillinger.

Blue e+ køleenheden dækker et effektområde på op til 6000 watt (tidligere op til 4000 watt) og kan derfor anvendes ved temperaturer fra -30° C til +60° C. Takket være innovativ inverterteknik er enhederne tilpasset flere forskellige spændingsniveauer og kan dermed anvendes globalt. UL-godkendelser tillader brug i USA uden yderligere certificering.

Rittal, som indgår i den tyske koncern Friedhelm Loh Group, er verdensledende inden for indkapslinger til industriel automatisering og fysisk IT-sikkerhed. Rittals produktsortiment omfatter indkapslinger, strømfordeling, klimateknik, IT- infrastruktur og software & service. Rittal blev grundlagt i 1961 og har 10 højteknologiske produktionssteder, 63 datterselskaber og over 40 agenturer over hele verden. Med over 10.000 medarbejdere er Rittal det største selskab i Friedhelm Loh Group.

Anja Bianchi

Pressekontakt Marketing coordinator

Faster - Better - Everywhere

Rittal A/S er et dansk datterselskab, som indgår i den tyske koncern Friedhelm Loh Group. Rittal er verdensledende inden for indkapslinger til industriel automatisering og fysisk IT-sikkerhed. Rittals produktsortiment omfatter indkapslinger, strømfordeling, klimateknik, IT- infrastruktur og software & service. Rittal blev grundlagt i 1961 og har 10 højteknologiske produktionssteder, 63 datterselskaber og over 40 agenturer over hele verden. Med over 10.000 medarbejdere er Rittal det største selskab i Friedhelm Loh Group.

Rittal A/S dækker hele det danske markedsbehov for salg, rådgivning og service, og de danske medarbejdere sikrer dig optimal salgs- og kundeservice med hurtig og kvalificeret rådgivning.

Rittal A/S
Delta Park 37