Foto: Gröning Arkitekter og KPC Herning A/S

Ny stenuldsløsning hæver både brandsikkerhed og æstetik på Sluseholmen

I Københavns nye kanalby, Sluseholmen, vokser det ene byggeri op efter det andet. Ét af dem er Karré K, hvor ventilationskanalerne er brandsikret med en ny stenuldsløsning fra ROCKWOOL, som ved hjælp af sin sorte farve hæver det æstetiske udtryk i bygningen. Desuden kan den nye løsning være vejen til at fremtidssikre dansk byggeri med hensyn til brandsikkerhed.

Vi bruger omkring 90 procent af vores tid inden døre - i vores bolig, på arbejdet, i skolen og i andre typer af bygninger. Bygninger skal være behagelige og sikre at opretholde sig i, og derfor faldt valget på den nylancerede, sorte CONLIT-stenuldsløsning fra ROCKWOOL, da ventilationskanalerne i den nye karré i Sluseholmen, Karré K, skulle brandsikres. Og det er ikke kun produktets brandegenskaber, der vækker begejstring på byggepladsen i Sluseholmen.

Æstetik og brandsikkerhed i én løsning

Brandsikkerhed kan blive glemt, når æstetikken ved en bygning fremhæves. Men det bliver der lavet om på med den nye stenuldsløsning CONLIT Black, hvor den sorte, matte farve blender naturligt ind i resten af bygningen og højner det æstetiske udtryk. Og det var en fordel i byggeriet af Karré K, fortæller ejeren af PM Teknisk Isolering, Allan Kasper, der er isolatør på projektet:

"Den sorte farve i den nye CONLIT-løsning er en æstetisk fordel for byggeriet, fordi brandisoleringen camoufleres og ikke falder i øjnene, som traditionelle, aluminiumsfarvede brandløsninger gør. Brandisolering er en vigtig del af trygheden og sikkerheden i en bygning, og nu kan isoleringen på en diskret måde passe på de kommende beboere bygningen", siger han, og tilføjer:

"Desuden er vi glade for den forbedrede overlapningsfunktion i enden af rullerne, som bidrager til en mere effektiv byggeproces og et mere ensartet resultat."

Fremtidssikret hvis brandkrav skærpes

Brandkravene i Danmark er under evig udvikling, og forventningen er, at kravene vil blive skærpet løbende. Og her kan den nye CONLIT Black stenuldsløsning med et komplet sortiment til brandisolering af ventilationskanaler gøre dansk byggeri klar til at imødekomme fremtidens brandkrav:

"Opmærksomheden på brandsikring i dansk byggeri er stigende hos både medier, bygherrer, rådgivere og på den politiske scene. Det ser vi eksempelvis i byggeriet af de nye datacentre og i andre byggerier, hvor skærpede brandkrav til ventilationskanaler er et bygherrekrav. I dag er de danske brandkrav ikke lige så skrappe som i vores nabolande, men flere ting peger på, at det vil ændre sig i fremtiden. Og den vej vil vi gerne hjælpe den danske byggebranche med at gå. Derfor opfylder CONLIT-serien brandklasserne EI30/E60, EI60, EI90 og EI120, og er således en fremtidssikring i tilfælde af, at de skærpede brandkrav venter lige om hjørnet", fortæller produktchef i ROCKWOOL, Lillian Andersen.

CONLIT brandisolering af stenuld er lavet af vulkansk sten, en naturlig ressource, som kan genanvendes.

Fakta om Karré K på Sluseholmen:

• Byggeprojektet af Karré K løber fra 2017-2019.
  • Karrébebyggelsen kommer til at bestå af 168 etageboliger med tilhørende altaner, terrasser på terræn og tagterrasser. Der vil komme erhverv flere steder i stueplan.
  • PM Teknisk Isolering har leveret isolering gennem ventilationsfirmaet Airteam A/S.
  • Til byggeriet har ROCKWOOL leveret sin nye, sorte CONLIT-løsning. Læs mere om produktet her.

Hos ROCKWOOL koncernen lægger vi stor vægt på at berige tilværelsen for alle, der oplever vores løsninger. Vores ekspertise danner et solidt grundlag for at håndtere mange af de største udviklinger, man i dag ser inden for bæredygtighed og udvikling. Det gælder blandt andet energiforbrug, støjforurening, brandsikkerhed, vandmangel og oversvømmelser.

Med mere end 11.000 engagerede kolleger i 39 lande er vi verdens førende leverandør af stenuldsløsninger, herunder bygningsisolering, akustiske lofter, udvendige beklædningssystemer, løsninger til plantedyrkning, tekniske fibre til industriel brug samt isolering til procesindustri, marine og offshore.