FØRSTE ETAPE AF ROSKILDE MUSEUMS NYE UDSTILLING ÅBNER

Roskilde Museum åbner første etape af museets nye, store udstilling lørdag den 1. juli med nyindrettet børnemuseum og specialsamlinger. Alle er inviteret til åbningen.

De seneste måneder har Roskilde Museum undergået store forandringer. Bag de historiske mure er vægge blevet flyttet, nye montre stillet op, og indretningen tænkt forfra. Den nye, store udstilling tager form. Med ombygningen vil ROMU bringe danskerne tættere på deres egen historie og skabe et moderne kulturhistorisk og socialt mødested.

Lørdag den 1. juli tyvstarter museet og åbner første etape i den del af museumsbygningen, som kaldes Liebes Gård – med helt nyt børnemuseum i stueetagen og med specialsamlingerne af Aluminia, skilderier og fugleskydningsskiver på 1. sal.

I den anledning inviterer Roskilde Museum til åbningsfest lørdag den 1. juli kl. 15. Alle er velkomne i museets gård, hvor der vil blive budt på en forfriskning, popcorn til børnene og introduktion til udstillingen.

Første etape af udstillingen byder både på noget for store og noget for små:

Børnemuseum

Hele stueetagen af Liebes gård er dedikeret til børnene. Det er her de kan sætte sig bag skolepultene og forestille sig, hvordan det var at være skolebarn på tipoldemors tid - med forhøjet kateder, anskuelsestavler, spanskrør og det hele – og det er her, de kan gå på opdagelse i Roskilde bys silhuetter, køre med biler i et kort over det gamle Roskilde, eller lege at de kører af sted med Odin, det første tog fra København til Roskilde.

En særlig fortryllet verden skjuler sig bag et tykt forhæng. Her træder udstillingens fiktive lag ekstra frem, når børnene får at vide, at der engang blev fundet en hemmelig dør på museet. - En dør, som man kun med møje og besvær fik lirket op, og som viste sig at skjule et forunderligt land med små indbyggere, der så gerne ville fortælle deres historie. Når børnene træder ind gennem forhænget, står de pludselig midt i Parvamundi (Lille Verden), hvor dukker, tinsoldater og legetøjstog taler direkte til børnene og fortæller deres egne historier.

Et oplagt sted at slutte rundturen med ungerne kunne være værkstedet, der tager afsæt i nogle af den nye udstillings temaer, hvor børnene selv kan være kreative og fordybe sig sanseligt.

Her er kort sagt masser af oplevelser at gå ombord i på en god sommerferiedag med mor og far eller måske med bedsteforældrene.

Aluminia

I sidste halvdel af 1800-tallet begyndte almindelige danskere at købe rigtige spisestel. Grødfade til deling blev erstattet af tallerkner af fajance, når maden skulle på bordet. Især stel fra fabrikken Aluminia blev populære, for fabrikken producerede flotte tallerkner i massevis til overkommelige priser.

ROMU råder over en stor samling af Aluminia-fajance, som for 15 år siden blev skænket af en borger, Erhard Winge Flensborg, der igennem et langt liv havde samlet flere tusinde genstande. På 1. sal har museets Aluminia-samling fået nye, smukke rammer, og udstillingen afspejler hele udviklingen fra fabrikken åbnede i 1863 til 1969, hvor den sidste Aluminia-tallerken forlod fabrikken.

Skilderierne

I første halvdel af 1800-tallet rejste kendte kunstnere fra København ud for at male danske motiver, og Roskilde Domkirke var yderst populær. Roskilde har også haft sine egne kunstnere; dels uddannede, og dels dygtige selvlærte. Udstillingen rummer derfor malerier af såvel lokale, som landskendte kunstnere, og samlet afspejler de en bid af dansk kunsthistorie, ligesom de giver et levende indtryk af livet i Roskilde i 1800-tallet.

Skydeskiverne

I de gamle fugleskydningsselskaber skød man efter kunstige fugle og kaldte vinderen af årets vigtigste konkurrence for ’fuglekonge’. Oprindeligt lignede den kunstige fugl en papegøje, og det er herfra udtrykket ’at have skudt papegøjen’ stammer. Fuglekongen fik efter fugleskydningskonkurrencen fremstillet en vinderskive med sit navn og et motiv efter eget valg.

Sådan har det været i Roskilde siden 1787. Så museets samling af fugleskydningsskiver, der er overdraget af Roskilde Fugleskydningsselskab, er som en billedbog om byens historie gennem mere end 200 år – fra skildringer af idylliske huse med domkirken i baggrunden til mere nutidige motiver som entreprenørens gravemaskiner på en byggeplads.

MuseumsMysteriet - en skattejagt i Roskildes gader

I forbindelse med åbningen lancerer Roskilde Museum en ny skattejagt for børn og barnlige sjæle. Skattejagten hedder MuseumsMysteriet og fører børnene rundt i Roskildes middelalderby. Her er mestertyven Heidenreich på rov, og børnene kan kun stoppe ham ved at løse hans drilske gåder.

MuseumsMysteriet kan spilles via appen Useeum og hentes gratis i App Store eller Google Play. Man skal selv medbringe en iPhone eller Android smartphone.

Den nye uddstilling på Roskilde Museum er skabt med støtte fra Nordea-fonden, Augustinus Fonden samt Bikubenfonden.

Åbningstider kan findes her

Entre: 35 kr.
FRI ENTRE I ÅBNINGSWEEKENDEN

• roskilde museum
  • åbning
  • særsamlinger
  • legetøj
  • aluminia
  • skydeskiver
  • fugleskydningsskiver
  • skilderier

Museumskoncernen ROMU blev etableret i 2015 og udgøres i dag af besøgsstederne Roskilde Museum, Frederikssund Museum, Lejre Museum, RAGNAROCK – museet for pop, rock og ungdomskultur, Lützhøfts Købmandsgård, Håndværkemuseet, Gl. Kongsgård, Sankt Laurentius, Tadre Mølle og Domkirkemuseet.